Advertisement
ΕΛΛΑΔΑ

Athens Photo World 2021: Η καρδιά του φωτορεπορτάζ στην Ελλάδα

09:48
Newsroom

Athens Photo World : Επέστρεψε από τις 21 Μαΐου με εκθέσεις και εκδηλώσεις στην πόλη, αναδεικνύοντας το έργο των σύγχρονων φωτορεπόρτερ της ελληνικής και διεθνούς ειδησεογραφίας.

Αυτές τις ημέρες, στο Πολιτιστικό Κέντρο του δήμου Αθηναίων «Μελίνα» στο Θησείο λειτουργεί η αναβληθείσα, λόγω πανδημίας, διπλή έκθεση φωτογραφίας των δύο μεγάλων νικητών στους διαγωνισμούς του Athens Photo World 2020. Την 1η Ιουνίου θα ανακοινωθούν οι νικητές του φετινού διαγωνισμού 2021 στις δύο κατηγορίες των βραβείων που έχει θεσμοθετήσει από την ίδρυση του.

Advertisement

Η δουλειά των δύο διακεκριμένων φωτοειδησεογράφων Fabbio Bucciarelli (διεθνές βραβείο Yannis Behrakis 2020) και Δημήτρη Μιχαλάκη (Athens Photo World 2020) με θέμα την πανδημία είναι αποκαλυπτική για την πρωτοφανή παγκόσμια συγκυρία.

Advertisement

Όταν ο κορονοϊός σάρωνε τη βόρεια Ιταλία ο φωτορεπόρτερ Fabbio Bucciarelli, που βρισκόταν εκεί σε αποστολή για τους Νιου Γιορκ Τάιμς, απέκτησε αποκλειστική πρόσβαση στους εργαζόμενους του Ερυθρού Σταυρού που πήγαιναν από πόρτα σε πόρτα στο βαριά χτυπημένο από τον κορονοϊό Μπέργκαμο, για να παρακολουθήσουν όσους είχαν προσβληθεί από τον ιό και να μεταφέρουν τους νοσούντες στο νοσοκομείο.

Advertisement

«Ήταν μια απελπιστικά προσωπική εικόνα του τρόπου με τον οποίο ο κορονοϊός διέλυσε τη μια οικογένεια μετά την άλλη σε μια περιοχή με ιδιαίτερα συνεκτικούς δεσμούς» θα πει αργότερα ο φωτοειδησεογράφος, γνωστός για την καταγραφή των συγκρούσεων και των συνεπειών του πολέμου σε ανθρωπιστικό επίπεδο.

Δουλεύοντας προσεκτικά, με γυαλιά, γάντια και αναπνευστήρα και ντυμένος με προστατευτική στολή, ταξίδεψε με τους εργαζόμενους στο ασθενοφόρο «και μπήκε στα υπνοδωμάτια, στα σαλόνια και στις κουζίνες των οικογενειών τη ζωή των οποίων διέλυσε ο ιός, αλλά και στις παραφορτωμένες ΜΕΘ, στους ασφυκτικά γεμάτους διαδρόμους νοσοκομείων με ασθενείς Covid 19». Η έκθεσή του με τίτλο «Όταν όλα άλλαξαν Covid 19: Το ευρωπαϊκό επίκεντρο» αποδεικνύει, ακόμα μια φορά, ότι οι φωτογράφοι υπήρξαν τα μάτια μας στον έξω κόσμο. Εκεί όπου διαβάζαμε για όσα συνέβαιναν, αλλά αδυνατούσαμε ή δεν τολμούσαμε να πάμε.

Στην ίδια αίθουσα, στο ισόγειο του «Μελίνα», ο Έλληνας καταξιωμένος φωτορεπόρτερ Δημήτρης Μιχαλάκης αφηγείται με τις φωτογραφίες του «42 μέρες» καραντίνας στην διάρκεια του πρώτου ελληνικού λοκντάουν, τον Μάρτιο 2020.

Advertisement

«Η δυστοπία μιας ενδεχόμενης και κάποιες φορές αναμενόμενης έκτακτης κατάστασης» λέει ο βραβευμένος Δημήτρης Μιχαλάκης «έγινε υλική πραγματικότητα και βιώθηκε όχι σε κοινά bunker όπου συγκεντρώνονται ομάδες ανθρώπων που από κοινού φροντίζουν να σωθούν αλλά μέσα σε εκατομμύρια ξεχωριστά bunker στα οποία μετατράπηκε ο ιδιωτικός χώρος».

Οι φωτογραφίες του αποτυπώνουν μοναδικά τον πρώτο περιορισμό, τον περιορισμό του βλέμματος, το οποίο «αρχικά μπορούσε να φτάσει μέχρι εκεί που επέτρεπε η βεβαίωση της κυκλοφορίας». Καταγράφει σαν γνήσιος φωτορεπόρτερ την ώρα του γεγονότος και με περίσσευμα ψυχής αποδίδει τους έρημους δρόμους στο Μεταξουργείο, την άδεια Ομόνοια, σκιές ανθρώπων στην απαγόρευση, τον γείτονα στο μπαλκόνι της απέναντι πολυκατοικίας, τη μητέρα του Βασιλική.

Οι φιναλίστ για τα βραβεία του Athens Photo World 2021 και τα βραβεία Yannis Behrakis 2021

Οι τρεις φιναλίστ για το Βραβείο Yannis Behrakis 2021 είναι οι: Jérémy Lempin με το έργο «Doctor Peyo and Mister Hassen» (Ο Γιατρός Peyo και ο Κύριος Hassen) Emilio Morenatti με το έργο «COVID-19: Devastation and Death on Spain’s Elderly» (COVID-19: Απόγνωση και Θάνατος για τους Ηλικιωμένους της Ισπανίας) Darrin Zammit Lupi με το έργο «The first photo I ever took of my daughter, and the last» (Η πρώτη φωτογραφία που τράβηξα ποτέ την κόρη μου, και η τελευταία).

Peyo monte la garde derrière la porte de la chambre de Robert qui est en fin de vie. L’équipe scientifique et soignante observe chez Peyo un comportement particulier et parfois même irrationnels. comme celui-ci. Il bloque l’entrée avec un air menaçant (oreilles couchées et grincements de dents) ainsi il empêche toutes personnes d’accéder au lit du patient protégé. De nombreuses familles également ont vécu ce phénomène en observant Peyo seul auprès de leur proches, faisant des allers-retours entre le lit et la porte d’entrée ou alors se faire délicatement pousser du bout du nez pour ne pas toucher l’ami allongé du “Docteur Peyo”.
Agustina CaÒamero, 81, hugs and kisses her husband Pascual PÈrez, 84, through a plastic film screen to avoid contracting the coronavirus at a nursing home in Barcelona, Spain, June 22, 2020. Even when it comes wrapped in plastic, a hug can convey tenderness and relief, love and devotion. The fear that gripped Agustina CaÒamero during the 102 days she and her 84-year-old husband spent physically separated during Spain’s coronavirus outbreak dissolved the moment the couple embraced through a screen of plastic film.
AP Photo by Emilio Morenatti
Rebecca Zammit Lupi, a 15-year-old cancer patient, reads a card sent to her by local artist Marisa Attard, showing Rebecca as a superhero, in her room in Rainbow Ward at Sir Anthony Mamo Oncology Centre in Mater Dei Hospital, during the coronavirus disease (COVID-19) outbreak, in Tal-Qroqq, Malta October 4, 2020. REUTERS/Darrin Zammit Lupi

Οι τρεις φιναλίστ για το Βραβείο Athens Photo World 2021 είναι οι: Πέτρος Γιαννακούρης με το έργο «Moria: The End» (Μόρια: Το Τέλος), ‘Αγγελος Τζωρτζίνης με το έργο «Trapped in Greece» (Παγιδευμένοι στην Ελλάδα) και Δημήτρης Τοσίδης με το έργο «Diava, nomadic pastoralism in mountainous Northern Greece» (Διάβα, νομαδικός ποιμαντισμός στην ορεινή Βόρεια Ελλάδα).

Advertisement
Refugees and migrants carrying their belongings flee a fire burning at the Moria camp on the northeastern Aegean island of Lesbos, Greece, on Wednesday, September. 9, 2020.
A woman holds her baby as she sits inside a tent during rainfall, at a makeshift camp on the Greek-Macedonian border, near the village of Idomeni, Greece, on March 15, 2016.

Για τον Δημήτρη Τοσίδη, φωτορεπόρτερ- ανταποκριτή του Αθηναϊκού /Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων, η ανθρώπινη ιστορία των μετακινούμενων κτηνοτρόφων στην Ήπειρο είναι ένα πρότζεκτ που δουλεύει εδώ και τρία χρόνια. «Έχουν απομείνει πολύ λίγοι κτηνοτρόφοι που μετακινούνται με τον παραδοσιακό τρόπο, με τα πόδια. Οι περισσότεροι φορτώνουν τα ζώα τους σε φορτηγά» λέει στο ΑΠΕ/ΜΠΕ. Οι τρεις οικογένειες που εντόπισε κι ακολουθεί είναι στην Πίνδο. «Έχουμε γνωριστεί χρόνια τώρα και τους ακολουθώ όλες τις εποχές. Κάθε μετακίνηση κρατά ένα μήνα. Τον χειμώνα καταλήγουν στην Θεσσαλία». Γέννημα θρέμμα Θεσσαλονικιός, ο Δημήτρης με τις αποκαλυπτικές φωτογραφίες του στο μέτωπο του προσφυγικού στην Ειδομένη, στη Μόρια, τα φοιτητικά συλλαλητήρια, τις συγκεντρώσεις για το περιβάλλον, το φωτορεπορτάζ των σπορ, συνεχίζει ακόμα το πρότζεκτ του με τους εναπομείναντες παραδοσιακούς κτηνοτρόφους. Επειδή αγαπά την Ήπειρο και την ορεινή, ανεξερεύνητη ταυτότητα της Ελλάδας.

TAGS:
Advertisement