Μεγάλη ποτοβιομηχανία στο στόχαστρο της ΑΑΔΕ για αδικαιολόγητα ελλείμματα χιλιάδων λίτρων αλκοόλης
Η ΑΑΔΕ έδωσε στη δημοσιότητα εκτενές νέο κατάλογο επιχειρήσεων και επαγγελματιών που ελέγχθηκαν και βρέθηκαν να κατέχουν ή να διαθέτουν αλκοολούχα ποτά χωρίς την τήρηση των τελωνειακών διατυπώσεων και χωρίς καταβολή των αναλογούντων φόρων και δασμών.

Οι υποθέσεις αφορούν από μεγάλες βιομηχανικές μονάδες μέχρι ταβέρνες, καφέ, μπαρ, μίνι μάρκετ, ξενοδοχεία και τουριστικές επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα, με κοινό παρονομαστή τη λαθρεμπορία αλκοολούχων ποτών και προϊόντων απόσταξης μικρών αποσταγματοποιών (τσικουδιά, τσίπουρο, ρακόμελο κ.λπ.).
Στο επίκεντρο ξεχωρίζει η υπόθεση της «ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΠΟΤΟΠΟΙΙΑ – ΟΙΝΟΠΟΙΙΑ – ΑΠΟΣΤΑΓΜΑΤΟΠΟΙΙΑ Α.Β.Ε.Ε.» στη ΒΙ.ΠΕ. Δράμας, όπου το Τελωνείο διαπίστωσε αδικαιολόγητα ελλείμματα 6.423,129 λίτρων άνυδρης αλκοόλης σε διάφορους κωδικούς προϊόντων στη φορολογική αποθήκη της εταιρείας. Η μη απόδοση των αναλογουσών επιβαρύνσεων, βάσει των διατάξεων του παλαιού ν. 2960/2001 και του νέου Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα ν. 5222/2025, συνιστά τελωνειακή παράβαση λαθρεμπορίου και συνοδεύεται από διοικητικές κυρώσεις και σφράγιση της εγκατάστασης για 15 ημέρες, από 20 Νοεμβρίου έως 5 Δεκεμβρίου 2025.

Παράλληλα, σειρά υποθέσεων αφορά επιχειρήσεις εστίασης, καφέ – μπαρ, ταβέρνες, ουζερί, μίνι μάρκετ και σούπερ μάρκετ, σε νησιά και ηπειρωτική Ελλάδα: από Κω, Πάτμο, Λέρο, Χαλκιδική και Κέρκυρα έως Θεσσαλονίκη, Καρδίτσα, Λάρισα, Βόλο, Πρέβεζα, Ζάκυνθο, Αργολίδα και άλλες περιοχές. Σε πολλές από αυτές βρέθηκαν ποσότητες χύμα τσίπουρου ή άλλων αποσταγμάτων, αλλά και επώνυμα ποτά, χωρίς νόμιμα φορολογικά παραστατικά, χωρίς ελληνικές ενδείξεις, με ίχνη αποκόλλησης ταινιών φορολογίας ή με πλήρη απουσία τελωνειακών διατυπώσεων. Σε ορισμένες περιπτώσεις οι ποσότητες είναι μεγάλες (π.χ. 6.000 φιάλες του ενός λίτρου ή εκατοντάδες λίτρα τσίπουρου), γεγονός που δείχνει οργανωμένη διακίνηση εκτός νόμιμου καθεστώτος.
Κοινή συνισταμένη όλων των αποφάσεων είναι ότι οι πράξεις χαρακτηρίζονται ρητά ως λαθρεμπορία, με βάση τα άρθρα 119Α, 131, 142, 155, 159, 168, 174 και επόμενα των σχετικών νόμων, και ενεργοποιούν τόσο την επιβολή πολλαπλών τελών και λοιπών φορολογικών και ποινικών κυρώσεων όσο και τα διοικητικά μέτρα της σφράγισης εγκαταστάσεων και της δημοσιοποίησης των στοιχείων παραβατών και παραβάσεων. Σε αρκετές περιπτώσεις η σφράγιση ορίζεται για δέκα ή δεκαπέντε ημέρες, ενώ όπου υπάρχει υποτροπή – όπως σε επιχείρηση οπωροπαντοπωλείου στην Καβάλα – επιβάλλεται ακόμη και σφράγιση 30 ημερών. Σε ορισμένες υποθέσεις, η σφράγιση τελικά δεν υλοποιήθηκε λόγω μεταβολής εκμεταλλευτή ή προσωρινών διαταγών αναστολής από τα διοικητικά δικαστήρια, αλλά η δημοσιοποίηση και οι λοιπές κυρώσεις παραμένουν.
Το εύρος των υποθέσεων και η γεωγραφική τους διασπορά δείχνουν ότι η ΑΑΔΕ και τα Τελωνεία έχουν εντείνει τους ελέγχους στην αγορά αλκοολούχων ποτών, με στόχο την πάταξη της παράνομης διακίνησης, την προστασία των δημοσίων εσόδων και την εξυγίανση του ανταγωνισμού για τις νόμιμες επιχειρήσεις. Ταυτόχρονα, η κυκλοφορία ποτών αμφίβολης προέλευσης ή χωρίς τήρηση προδιαγραφών δεν είναι μόνο ζήτημα φοροδιαφυγής αλλά και δυνητικός κίνδυνος για τη δημόσια υγεία, ιδίως σε τουριστικές περιοχές όπου η κατανάλωση είναι αυξημένη. Δείτε όλη τη λίστα της ΑΑΔΕ εδώ.






