o-psilolignos-synergatis-kai-kollitos-toy-veggoy-poy-emfanizetai-stis-tainies-toy-to-agnosto-paraskinio-252281
16:11

Ο ψηλόλιγνος συνεργάτης και κολλητός του Βέγγου, που εμφανίζεται στις ταινίες του. Το άγνωστο παρασκήνιο

16:11
Ορφέας

Κώστας Σταυρινουδάκης: Μια ψηλόλιγνη μορφή που έχει μείνει αξέχαστη στους φίλους του Θανάση Βέγγου από τις δεκαετίες του ’60. Υποδύθηκε χαρακτηριστικούς ρόλους όπως τον Πασχάλη στην ταινία «Ένα ασύλληπτο κορόιδο», τον μαθητευόμενο πράκτορα ΣΟΥ ΤΟΥ στο «ΘΒ φανερός πράκτωρ» και έναν από τα επτά αδέρφια στο «Ένας τρελός Βέγγος» που αγωνίζονται να επαναφέρουν τη μνήμη του Θανάση.

Advertisement

Κώστας Σταυρινουδάκης: Μια “βόλτα” στη καριέρα του

Παρ’ όλα αυτά, ο Σταυρινουδάκης έχει μια πλούσια καριέρα πριν ακόμη την ηθοποιία, καθώς ήταν ένας εξέχων τεχνικός στο χώρο του κινηματογράφου, κυρίως στη δημιουργία σκηνικών. Το όνομά του αναγράφεται ως δημιουργός ντεκόρ σε παραγωγές όπως «Οι 900 της Μαρίνας» και ανέλαβε την επιμέλεια των υπαίθριων σκηνικών στο φασόλι-γουέστερν «Η κατάρα της μάνας». Επιπλέον, αναγνωρίζεται ως κατασκευαστής ντεκόρ στην ταινία «Κρουαζιέρα στη Ρόδο».

Υπάρχουν φήμες ότι ο Σταυρινουδάκης χρησιμοποιούσε επίσης το ψευδώνυμο Κώστας Φαρμασώνης, ιδίως σε ταινίες όπως «Ένας ήρως με παντούφλες» και «Μια λατέρνα μια ζωή». Ο λόγος για τη χρήση ψευδωνύμου και η απουσία του ονόματός του από τους τίτλους πολλών ταινιών που συμμετείχε μπορεί να οφείλεται στην εποχή της λογοκρισίας, η οποία εμπόδιζε την εργασία ατόμων με αριστερές πολιτικές απόψεις.

Advertisement

Advertisement

Στις παραγωγές που εργάστηκε, ο Σταυρινουδάκης άφησε το στίγμα του, είτε ως εμφανής μπροστά από την κάμερα είτε ως τεχνικός πίσω από τις κουρτίνες, συμβάλλοντας στη δημιουργία κλασικών στιγμών του Ελληνικού κινηματογράφου.

Πολλές οι ταινίες που συμμετείχε:

Με αυτό το όνομα αυτό τον βρίσκουμε σε ταινίες όπως «Ενας ήρως με παντούφλες» «Μια λατέρνα μια ζωή» «Νταντά με το ζόρι» όλες τη διετία 1957 – 59. Παράλληλα, πολλές φορές, όταν πράγματι εμφανίζεται σε κάποιο ρολάκι σε ταινία δεν έγραφαν το όνομά του.

Advertisement

“Γιατί να συμβαίνει αυτό;” θα μπορούσε κάποιος να αναρωτηθεί. Μία εκδοχή, είναι η επιτροπή λογοκρισίας που έλεγχε τότε τους συντελεστές των ταινιών. Άτομα με αριστερό παρελθόν και παρόν τα διέγραφαν από τις λίστες και δεν τα άφηναν να εργαστούν. Αυτό, εν μέρει, δικαιολογεί και το ψευδώνυμο αλλά και το ότι δεν γράφουν το όνομά του σε κάποιες ταινίες που εμφανίζεται. Είναι προτιμότερο ωστόσο να εργαστεί χωρίς να γραφτεί το όνομα παρά να μην εμφανιστεί διόλου.

Στη μνήμη μας έχει ανεξίτηλα χαραχτεί ως ο καλοκάγαθος Πασχάλης, από το «Ένα ασύλληπτο κορόιδο» όπου ο μπαρμπέρης Θανάσης προσπαθεί να τον παντρέψει με την κόρη της κυρα – Παναγούλας.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση στο φιλμ «Στουρνάρα 288» όπου σταματά το φορτηγό με τις προμήθειες, βγαίνει ο Σταυρινουδάκης με λευκή ρόμπα κρατώντας ένα κιβώτιο, μπαίνει, και μέσα στο θυρωρείο φτάνει ο Σάββας Καλατζής, άλλη μια χαρακτηριστική φάτσα κομπάρσου.

Advertisement

Γεγονός ωστόσο είναι ότι ο Κώστας Σταυρινουδάκης άρχισε να εμφανίζεται στο σινεμά από το 1954 ενώ το 1955 στον «Δράκο» του Νίκου Κούνδουρου κάνει μια αρκετά μεγάλη και στυλάτη εμφάνιση. Στον «Δράκο» γνωρίζεται με τον Θανάση Βέγγο και θα μείνουν αχώριστοι φίλοι και συνεργάτες για τις επόμενες δύο δεκαετίας.

Τον εντοπίζουμε όμως και σε φιλμ όπως το «Ποτέ την Κυριακή» του Ζυλ Ντασσέν ή τα «Κόκκινα φανάρια» του Βασίλη Γεωργιάδη. Είναι ο ηλεκτρολόγος ο οποίος μαζί με τον Βαγγέλη Πλοιό ανεβαίνουν στο μπαλκόνι του Στρατηγού Δεκαβάλλα για να φωταγωγήσουν το άγαλμα, στο «Ενας ήρως με παντούφλες».

Είναι ο αμέριμνος περαστικός που θα τον επιπλήξει ο Ορέστης Μακρής, στα σκαλάκια όταν έχει βγάλει τις κόρες του για μπάνιο, στο «Η θεία απ’ το Σικάγο».

Από το 1963 άλλαξε εντελώς όλη η φυσιογνωμία του Ελληνικού κινηματογράφου

Από το 1963 ο Σταυρινουδάκης όμως εμφανίζεται αποκλειστικά στις ταινίες που πρωταγωνιστεί ο Θανάσης. Ρικνός, ξερακιανός και με μια άκρως ενδιαφέρουσα κινηματογραφική φάτσα εναρμονίστηκε πλήρως με την Ελληνική ηθογραφία του κινηματογράφου.

Ως το 1963 τον βρίσκουμε να λαμβάνει μέρος σε σχεδόν 35 ταινίες κι από το 63 ως το 1970 σε μόλις 8! Είναι πια πασιφανές πως κάτι είχε αλλάξει στον κινηματογράφο. Από το 1963, όταν το σινεμά απέκτησε «χρώμα» υποχώρησαν εν πολλοίς οι ηθογραφίες και προκρίθηκαν οι φαρσοκωμωδίες, οι χοντροκομμένες κωμωδίες και τα φολκλόρ φιλμ.

Φυσιογνωμίες σαν τον Σταυρινουδάκη που θύμιζαν ηθογραφία ή οικειοθελώς ελάττωσαν τις εμφανίσεις τους ή ο κινηματογράφος δεν τους χρειαζόταν άλλο. Τον Σταυρινουδάκη όμως τον χρειαζόταν ο Θανάσης. Εναρμονίστηκε πλήρως στην γκροτέσκο διάθεση του Θανάση και δημιούργησαν μια σειρά από αξέχαστες ταινίες μπουρλέσκ χιούμορ.

Στο ακόλουθο βίντεο ο συνεργάτης μας Ανδρόνικος Τζιβλέρης από το κανάλι του Kastalia στο Youtube επιχειρεί να μας δώσει ένα ολοκληρωμένο πορτρέτο του Κώστα Σταυρινουδάκη με όλες τις συμμετοχές του στις Ελληνικές ταινίες και κυρίως αυτές με τον Θανάση Βέγγο.

Ακολουθεί βίντεο: