Η άγνοια της σημασίας ενός βασικού σήματος του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές κυρώσεις, καθώς προβλέπεται πρόστιμο 200 ευρώ, καθώς και αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων κυκλοφορίας για συγκεκριμένο διάστημα. Το σήμα με τον κόκκινο κύκλο χωρίς διακριτικά στο εσωτερικό του συχνά περνά απαρατήρητο από τους οδηγούς, παρότι η παραβίασή του συνεπάγεται αυστηρές ποινές.
Τα σήματα με κόκκινο κύκλο έχουν απαγορευτικό χαρακτήρα, επιβάλλοντας συγκεκριμένους περιορισμούς στην κυκλοφορία. Το συγκεκριμένο σήμα, το οποίο αποτελείται από έναν κόκκινο κύκλο σε λευκό φόντο χωρίς άλλο διακριτικό, υποδηλώνει πλήρη απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων στον δρόμο όπου έχει τοποθετηθεί, και στις δύο κατευθύνσεις.
Αντίστοιχα, αν το εσωτερικό του κόκκινου κύκλου περιέχει εικόνα οχήματος (π.χ. φορτηγού ή μοτοσυκλέτας), τότε η απαγόρευση ισχύει μόνο για το συγκεκριμένο τύπο οχήματος. Επιπλέον, αν αναγράφεται ωράριο, η απαγόρευση κυκλοφορίας ισχύει μόνο για τις συγκεκριμένες ώρες της ημέρας.
Όσοι οδηγοί αγνοήσουν ή παραβιάσουν το σήμα της πλήρους απαγόρευσης κυκλοφορίας θα βρεθούν αντιμέτωποι με τις εξής κυρώσεις:
Οι οδηγοί καλούνται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, καθώς η άγνοια του Κ.Ο.Κ. δεν απαλλάσσει από τις ποινές. Η τήρηση των κανόνων συμβάλλει όχι μόνο στην αποφυγή προστίμων, αλλά και στην ασφάλεια όλων των χρηστών του οδικού δικτύου.
Ο νέος ΚΟΚ δεν αστειεύεται σε θέματα οδήγησης και είναι ιδιαίτερα αυστηρός με τους οδηγούς αναφορικά με ορισμένες περιπτωσεις που έχουν το τιμόνι στα χέρια τους.
Συγκεκριμένα τα πρόστιμα γενικά είναι τσουχτερά στη χώρα μας, όμως υπάρχει μία παράβαση, στην οποία ο ΚΟΚ δεν αστειεύεται καθόλου με τις κυρώσεις να είναι αρκετές.
Τσουχτερό πρόστιμο προβλέπει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας στους μεθυσμένους οδηγούς.
Είναι χαρακτηριστικό πως μία από τις πιο σοβαρές παραβάσεις είναι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, γεγονός που μειώνει τη δυνατότητα αντίληψης στο τιμόνι, αυξάνει την αίσθηση υπνηλίας και την μειώνει την εκτίμηση για πιθανούς κινδύνους.
Σύμφωνα με έρευνα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), εφόσον εξαλειφόταν η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ θα μπορούσαν να αποφευχθούν τουλάχιστον 4.000 θάνατοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση ετησίως.
Δεδομένων των σοβαρών κινδύνων που ενέχει η συγκεκριμένη τροχαία παράβαση, ο υφιστάμενος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας επιφυλάσσει ιδιαίτερα αυστηρές ποινές στους παραβάτες, που μπορεί να φτάσουν στην επιβολή προστίμου ύψους 2.000 ευρώ, ταυτόχρονα με την αφαίρεση της άδειας οδήγησης για πέντε χρόνια και ποινή φυλάκισης τουλάχιστον έξι ετών.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το Άρθρο 42 «Οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος, φαρμάκων ή τοξικών ουσιών», ο οδηγός θεωρείται ότι βρίσκεται υπό την επίδραση οινοπνεύματος όταν το ποσοστό αυτού στον οργανισμό είναι από 0,50 γραμμάρια ανά λίτρο αίματος (0,50 gr./l.) και άνω, μετρούμενο με τη μέθοδο της αιμοληψίας ή από 0,25 χιλιοστά του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα και άνω, όταν η μέτρηση γίνεται στον εκπνεόμενο αέρα με αντίστοιχη συσκευή αλκοολομέτρου.