sygnomi-poy-klaio-amp-8230-den-eprepe-na-ton-afisoyn-mono-toy-ekpaideytis-michanodigon-vazei-ta-klamata-on-air-128330
13:51

«Συγνώμη που κλαίω… Δεν έπρεπε να τον αφήσουν μόνο του»: Εκπαιδευτής μηχανοδηγών βάζει τα κλάματα on air

13:51
Νίκη Μουλά

Ο εκπαιδευτής μηχανοδηγών, Νίκος Τσουρίδης, δεν μπορεί να συγκρατήσει τα δάκρυά του, μιλώντας για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη και καταγγέλλει ότι αν υπήρχε τηλεδιοίκηση στο σημείο της σύγκρουσης, δεν θα θρηνούσαμε τώρα θύματα.

Advertisement

Ειδικότερα, ο κ. Τσουρίδης, μιλώντας στην ΕΡΤ, αναφέρθηκε στα κακώς κείμενα που οδήγησαν στην τραγωδία με τους δεκάδες νεκρούς και τραυματίες και τους αγνοούμενους.

Advertisement

Όπως υπογράμμισε ο εκπαιδευτής μηχανοδηγών, με εμπειρία 37 ετών στους ελληνικούς σιδηροδρόμους, «πάντα όταν γίνεται ένα σιδηροδρομικό ατύχημα, αυτοί που την πληρώνουν είναι οι «μπροστινοί». Χάσαμε τέσσερις συναδέλφους μηχανοδηγούς, γιατί δεν υπάρχουν μέτρα ασφαλείας. Ο σταθμάρχης έκανε ένα λάθος. Το αναγνώρισε ο ίδιος. Φαινόταν από την αρχή ότι είναι ανθρώπινο λάθος, αλλά δεν πρέπει να υπάρχει μια δικλείδα ασφαλείας να το καλύψει;».

Advertisement

Όσον αφορά την «δικλείδα ασφαλείας», που σε αυτή την περίπτωση διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην μη αποτροπή του ατυχήματος, δήλωσε ότι είναι το σύστημα των φωτοσημάτων και πρόσθεσε «ο κάθε σταθμάρχης και ο κάθε μηχανοδηγός έκανε ένα σφάλμα. Αυτό το σφάλμα πρέπει από πίσω του να σέρνει νεκρούς;. Από το ’95 και μετά αγωνίζεται ο ΟΣΕ και όλοι οι συνάδελφοι να μπορέσουμε να βάλουμε αυτό το σύστημα που λέγεται τηλεδιοίκηση. Ποτέ δεν τα καταφέραμε. Υπάρχει σε ένα τμήμα μικρό από το Τιθορέα μέχρι το Δομοκό».

Advertisement

Μιλώντας για συντεχνίες, ο εκπαιδευτής μηχανοδηγών κατήγγειλε την στάση των εργολάβων στην διασπάθιση του έργου και την κωλυσιεργεία μέσω της δικαστικής οδού που οδήγησαν στο να μην είναι εξοπλισμένα τα τρένα στην Ελλάδα με φωτοσήματα και τηλεδιοίκηση και να μην λειτουργούν το 2023 τα συστήματα μεταξύ τους και συμπλήρωσε «ο σιδηρόδρομος λειτουργεί σήμερα πρώτον, επειδή το θέλουν οι μηχανοδηγοί, δεύτερον, επειδή είναι καλά εκπαιδευμένοι οι σταθμάρχες -ανεξάρτητα αν έγινε ένα μοιραίο λάθος- και μετά το προσωπικό κινήσεως. Αν αυτοί πούν ότι δεν λειτουργεί ο σιδηρόδρομος, παύει να λειτουργεί».

Ερωτηθείς γιατί μπήκε η αμαξοστοιχία σε αντίθετο τμήμα, απάντησε «επειδή η γραμμή δεν είναι σε πολύ καλή κατάσταση και προβλέπεται και από τους κανονισμούς, μία αμαξοστοιχία μπορεί να μπει σε ένα αντίθετο τμήμα, όταν σταθμάρχης έχει εξασφαλίσει ομαλή κυκλοφορία».

Advertisement

Αναφερόμενος στην επίμαχη αμαξοστοιχία, ο εκπαιδευτής μηχανοδηγών σημείωσε ότι μπορούσε να φύγει από τη Λάρισα από τη γραμμή καθόδου και να φτάσει μέχρι τους Νέους Πόρους, ενώ για τη συνομιλία του μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας και του σταθμάρχη στη Λάρισα, εκτίμησε ότι ο φιλικός τόνος στη συνομιλία μπορεί να υποκρύπτει και ένα «ένοχο μυστικό», ότι δηλαδή η κυκλοφορία στην αντίθετη γραμμή γίνεται μετά από συνεννόηση και χάρη στην εμπιστοσύνη που δείχνουν οι μηχανοδηγοί στον σταθμάρχη.

Ο εκπαιδευτής μηχανοδηγών υπογραμμίζει ότι ο σταθμάρχης ήταν άπειρος

Για τον σταθμάρχη τόνισε ότι «ήταν εκπαιδευμένος πράγματι, αλλά ήταν άπειρος. Δεν έπρεπε να τον είχαν βάλει σε έναν κεντρικό σταθμό, όπως η Λάρισα, μόνο του να κάνει κυκλοφορία. Όταν κάνουμε κυκλοφορία, δεν βάζουμε έναν άπειρο άνθρωπο, γιατί όλη η κυκλοφορία και η ευστροφία που έχει κάποιος άνθρωπος όταν κάνει την κυκλοφορία βασίζονται στην πείρα. Δεν μπορείς να βάλεις έναν άνθρωπο τριάντα ημερών, που (μόλις) έχει τελειώσει την εκπαίδευσή του και έχει αναλάβει. Δεν το διακινδυνεύεις αυτό».

Στην ερώτηση πώς θα μπορούσε να αποφευχθεί το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ο εκπαιδευτής μηχανοδηγών απάντησε «εάν αυτό το σύστημα υπήρχε μεταξύ της Λάρισας και της Κατερίνης, Νέων Πόρων μέχρι τη Θεσσαλονίκη, από τη στιγμή που έφυγε η αμαξοστοιχία και μπήκε στη γραμμή καθόδου, όπου ερχόταν το άλλο τρένο από τη Θεσσαλονίκη, οι μηχανοδηγοί στον πρώτο σηματοδότη θα έβλεπαν τα κόκκινα, οπότε ήταν αναγκασμένοι και οι δύο να σταματήσουν. Δεν θα γινόταν τίποτα. Το ήξερε και έκανε έκανε λάθος. Από την πίεση, από την απειρία, από οτιδήποτε έκανε αυτό το βασικό λάθος» και επεσήμανε τη σημασία του να υπάρχει δεύτερο έμπειρο άτομο στη βάρδια.

Στο μεταξύ, ο σταθμάρχης, ο οποίος χθες ομολόγησε το λάθος του, αναμένεται σήμερα να προσαχθεί στον εισαγγελέα και εκεί θα βρεθεί αντιμέτωπος με βαρύτατες κατηγορίες, ενώ, όπως όλα δείχνουν, η υπόθεση θα εισαχθεί στην Ολομέλεια του Εφετείου της Λάρισας, για να ανατεθεί σε εφέτη ειδικό ανακριτή, λόγω της σοβαρότητας, του μεγάλου αριθμού ανθρωπίνων απωλειών και της αναζήτησης ευθυνών σε πρόσωπα πλέον του σταθμάρχη.

Επίσης, σήμερα, παρουσία εισαγγελικού λειτουργού, θα διεξαχθεί αυτοψία από την Τροχαία της Λάρισας στο σημείου του τραγικού συμβάντος.

Οι κατηγορίες τις οποίες θα αντιμετωπίσει ο σταθμάρχης και θα ασκηθεί σε βάρος του ποινική δίωξη από τον εισαγγελέα, αφορούν το κακουργηματικού χαρακτήρα αδίκημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών, από το οποίο προήλθε ως αποτέλεσμα θάνατος πολλών ατόμων. Αδίκημα, το οποίο, με βάση την πρόσφατη τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα (άρθρο 291 Π.Κ.), επισύρει ποινές από 10 χρόνια κάθειρξη ως και ισόβια. Παράλληλα, διώξεις θα ασκηθούν για ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες από αμέλεια και κατά συρροή. Σύμφωνα με νομικούς η προφυλάκιση του σταθμάρχη θεωρείται βεβαία.

Πάντως, με εντολή του προϊστάμενου της Εισαγγελίας Εφετών της Λάρισας, Σταμάτη Δασκαλόπουλου, η προανακριτική απολογία του σταθμάρχη έγινε παρουσία εισαγγελέα, λόγω της μείζονος σημασίας της ερευνώμενης υπόθεσης.

Μετά την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος του σταθμάρχη, αναμένεται η υπόθεση να εισαχθεί στην Ολομέλεια του Εφετείου της Λάρισας, ώστε η υπόθεση να ανατεθεί σε εφέτη ειδικό ανακριτή.

Πάντως, οι εισαγγελικές αρχές κατά την προκαταρκτική έρευνα για το τραγικό συμβάν, θα επεκτείνουν ευρύτατα την έρευνά τους, καθώς εκτιμάται ότι πλέον των ευθυνών του σταθμάρχη, υπάρχουν ευθύνες και παραλείψεις σε άλλα πρόσωπα, τα οποία συνδέονται και έχουν καθοριστικό ρόλο στις εγκαταστάσεις, λειτουργία, κ.λπ. του σιδηροδρομικού δικτύου.

Δεν πρέπει να παραληφθεί ότι, κατόπιν παραγγελίας του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου, ο κ. Δασκαλόπουλος εποπτεύει το σύνολο των ερευνών, που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη για την αναζήτηση ευθυνών για το πολύνεκρο δυστύχημα.

Παράλληλα, με εντολή του κ. Δασκαλόπουλου, παρίσταται διαρκώς στον τόπο της τραγωδίας εισαγγελέας για τα ευρήματα του τραγικού συμβάντος, τα οποία αποτελούν στοιχεία για την συνολική αξιολόγηση του πολύνεκρου δυστυχήματος.

Πρέπει να σημειωθεί ότι με το πρώτο φως της χθεσινής ημέρας, παρενέβη άμεσα ο κ. Ντογιάκος δίνοντας παραγγελία στον κ. Δασκάλόπουλο για ταχεία διεξαγωγή των ερευνών προς κάθε κατεύθυνση προκειμένου να δοθούν εμπεριστατωμένες απαντήσεις για τις ευθύνες και τα αίτια της τραγωδίας.

Παράλληλα, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου διαβίβασε έγγραφη παραγγελία προς τον κ. Δασκαλόπουλο, στην οποία ανάφερε:

«Π ρ ο ς Τον κ. Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας

Με αφορμή το συμβάν της σύγκρουσης τρένων στα Τέμπη την 28-02-2023 (βλ. συνημμένα δημοσιεύματα), παρακαλούμε για τις δικές σας ενέργειες, στο πλαίσιο της εκ του άρθρου 32 ΚΠΔ αρμοδιότητάς σας ως προς την εποπτεία του ανακριτικού έργου, προς την κατεύθυνση της επίσπευσης της ανάκρισης στη συγκεκριμένη υπόθεση. Επίσης να μας ενημερώσετε με αιτιολογημένη αναφορά σας αν συντρέχει περίπτωση εφαρμογής του τελευταίου εδαφίου του άρθρου 32 ΚΠΔ», δηλαδή, να εισαχθεί η υπόθεση στο ακροατήριο κατ’ απόλυτη προτεραιότητα.