thanasis-martinos-o-efoplistis-tis-glyfadas-i-aytokratoria-ton-74-ploion-kai-to-filanthropiko-ergo-119447
18:00

Θανάσης Μαρτίνος: Ο «εφοπλιστής της Γλυφάδας», η αυτοκρατορία των 74 πλοίων και το φιλανθρωπικό έργο

18:00
Newsroom

Ο Θανάσης Μαρτίνος γεννήθηκε στην Αθήνα τον Φεβρουάριο του 1950. Ο πατέρας του, Ιωάννης, γεννήθηκε το 1907 στην Στεμνίτσα Αρκαδίας και η μητέρα του Αθηνά (Νουνού) έχει καταγωγή από την Κεφαλλονιά και την Ελευσίνα.

Της: Έπη Τρίμη

Advertisement

Από το 1971 εργάζεται κοντά στην οικογενειακή νεοϊδρυθείσα ναυτιλιακή εταιρεία «Thenamaris Ships Management», την οποία ίδρυσε η μητέρα του. Το 1974, ολοκληρώνει τις σπουδές του, στα Ναυτιλιακά στο Λονδίνο και στα Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Το 1975 η Thenamaris ήλεγχε έναν στόλο από 36 πλοία, μεταφορικής ικανότητας 850.000 τόνων.Το 1991, ο Μαρτίνος αποχωρεί από την εταιρεία, για να δημιουργήσει την Eastern Mediterranean Maritime (EastMed). Διαθέτει 74 ποντοπόρα πλοία, απασχολεί 180 στελέχη στα γραφεία και 1.500 ναυτικούς στα πλοία του, ενώ είναι και μεγάλος επενδυτής στο real estate.

Advertisement

Προσωπική ζωή

Ο Θ. Μαρτίνος παντρεύτηκε το 1974 την Μαρίνα Μαρτίνου, που κατάγεται από την ορεινή Άμπλιανη Ευρυτανίας. Έχουν αποκτήσει δύο κόρες, τη Γεωργία που ασχολείται με την πολιτική ως βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας και τη Μαρίνα. Είναι μόνιμος κάτοικος Γλυφάδας

Advertisement

«Αν παλιά λέγαμε ότι είναι οι εφοπλιστές της Χίου, της Άνδρου της Κεφαλληνίας, εμείς είμαστε οι εφοπλιστές της Γλυφάδας»

Εκτός από την ενασχόλησή του με τη ναυτιλία, αφιερώνει αρκετό προσωπικό χρόνο σε φιλανθρωπικό έργο. Μέσω της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας «Αιγέας», στην οποία είναι επικεφαλής μαζί με τη σύζυγό του Μαρίνα από το 2015, επιτελεί φιλανθρωπικό έργο, χτίζοντας σχολεία, νοσοκομεία, εκκλησίες και άλλα. Ο Θ. Μαρτίνος μαζί με τα αδέρφια του, Ντίνο και Ανδρέα είναι ιδρυτικά μέλη της Εταιρείας Κοινωνικής Προσφοράς «ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ», της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Για το σόι του πατέρα του αφηγείται:

Advertisement

«Η καταγωγή του πατέρα μου είναι από την ορεινή Γορτυνία, από τη Στεμνίτσα. Και η Αρκαδία έβγαζε ανθρώπους σώφρονες και καλούς εμπόρους. Οπότε θεωρώ ότι αυτή η κληρονομιά του πατέρα μας και το DNA του το αξιοποιήσαμε και είμαστε σώφρονες συντηρητικοί και καλοί έμποροι προσπαθώντας να εκμεταλλευόμαστε τους κύκλους της ναυτιλίας, με τα πάνω και τα κάτω της, αναφέρει το newmoney.gr».

Τη χρονιά που οι γονείς των Μαρτιναίων οι οποίοι έχουν και μία αδελφή τα παιδιά της οποίας ασχολούνται και αυτά με την πλοιοκτησία, αγόρασαν το πρώτο πλοίο, το φορτηγό «Θανάσης» το 1964 ο Θανάσης Μαρτίνος ήταν σε ηλικία 15 ετών:

«Ασχολούμην, μέρος του χρόνου μου, με τη Ναυτιλία και κυρίως κράταγα το ταμείο του πλοίου και έκανα επισκέψεις σε επισκευές. Είχα ενδιαφέρον για τη ναυτιλία ως χόμπι. Έκανα και σκασιαρχείο από το σχολείο και πήγαινε στο Πέραμα και έβλεπε επισκευές. Όταν στα 18 μου χρόνια πήγα για σπουδές στο Λονδίνο, η Ναυτιλία έγινε πλήρους απασχόλησης εργασία για εμένα».

Για το πρώτο πλοίο της οικογένειας, που ήταν φορτηγό, λέει:

Advertisement

«Τα φορτηγά πλοία ασκούσαν πάντοτε μία γοητεία σε πολλούς Έλληνες που ασχολήθηκαν με τη ναυτιλία. Το πλοίο σου δίνει ένα αίσθημα ελευθερίας. Το πλοίο συνδυάζει την εμπορική δραστηριότητα το αίσθημα της περιπέτειας, το αίσθημα του ανταγωνισμού. Είναι στο DNA μας η ναυτιλία.

Το πρώτο πλοίο αγοράστηκε με την παρότρυνση της μητέρας μου. Κόστισε 100 χιλιάδες λίρες, μικρό ποσό. Το «Θανάσης» πρώην «Mary Livanos» ήταν 10 χιλιάδων τόνων, ατμόπλοιο του 1949. Ανήκε στην εταιρεία του Νικολάου Λιβανού. Μεσολάβησε ο θείος ο καπετάν Πριόβολος Μεθενίτης τον οποίο εκτιμούσε ιδιαίτερα ο Λιβανός αφού τον είχε καπετάνιο στα πλοία του. Τον επισκέφθηκε στο γραφείο του στο Μονακό και έκλεισε η συμφωνία. Ένα πλοίο με πολλά προβλήματα και περιπέτειες από την αρχή. Δεν έβγαλε χρήματα. Το κρατήσαμε έξι χρόνια. Δεν χάσαμε ούτε κερδίσαμε. Κερδίσαμε σε γνώσεις» και προσθέτει:

« Η μητέρα μου, με καταγωγή από τη Κεφαλονιά ήταν εκείνη που έπεισε τον πατέρα μου, ο οποίος ήταν εύπορος έμπορος, να επενδύσει στη ναυτιλία. Ξεκινήσαμε με τρία πλοία, χωρίς δάνεια. Είμαστε τυχεροί γιατί η μητέρα μας μάς ενέπνευσε την αγάπη για τη θάλασσα. Όταν ξεκινήσαμε είμαστε πολλοί νέοι. Η μητέρα μας μιλούσε με τις τράπεζες και τις έπειθε να δανείζουν σε 20άρηδες όπως ήμασταν εμείς».

Τα δύο πρώτα πλοία της οικογένειας τα διαχειριζόταν η ναυτιλιακή επιχείρηση της οικογένειας Μεθενίτη που είχε έδρα τον Πειραιά και η Kronos Shipping του Δ. Λεμού που είχε έδρα στο City του Λονδίνου.

Όμως το 1971 η Αθηνά Μαρτίνου αποφάσισε να πάρει στα χέρια της τη διαχείριση των πλοίων της οικογένειας. Μαζί με τους γιούς της, Θανάση, Ντίνο και Ανδρέα, ίδρυσε την εταιρεία Thenamaris Ships Management. Με την ίδρυση της εταιρείας αγόρασε και τρίτο πλοίο. Η ανάπτυξη της εταιρείας ήταν γεωμετρική μέσα σε μόλις τέσσερα χρόνια. Το 1975 η Thenamaris ήλεγχε έναν στόλο από 36 πλοία , μεταφορικής ικανότητας 850.000 τόνων. Εκεί βρίσκονται και τα τρία αγόρια μαζί με τη μητέρα τους. Ο Θανάσης θα μείνει στην εταιρεία έως το 1991. Τότε αποχωρεί και συστήνει τη δική του, την ΕastMed:

«Ο διαχωρισμός των πλοίων έγινε όταν ήμουν 40 χρονών. Μου αναλογούσαν 15 πλοία χωρίς να έχουν χρέη όπως το ίδιο συνέβαινε με όλη τη Thenamaris. Είχαμε πολλά παιδιά οπότε ήταν καλή απόφαση να ανεξαρτητοποιηθούμε. Όμως ακολουθήσαμε και ακολουθούμε και οι τρεις συντηρητική φιλοσοφία με προσεκτικά ανοίγματα».

Τον μεγάλο του αδελφό ακολούθησε λίγα χρόνια αργότερα, το 1997, ο δευτερότοκος Ανδρέας ο οποίος ιδρύει τη Minerva-Αθηνά δίνοντας το όνομα της μητέρας του. λίγα χρόνια αργότερα. Στη Τhenamaris μένει ο μικρότερος από τα τρία αδέλφια, ο Ντίνος.

«Σήμερα υπάρχει διάδοχη κατάσταση και στις τρεις εταιρείες. Τα ανίψια μου, παιδιά των δύο αδελφών μου είναι ηλικίας γύρω στα 40 έτη. 35-40 ετών. Είναι άξια. Όπως και τα ανίψια μου, της αδελφής μου τα παιδιά ασχολούνται και αυτά με τη ναυτιλία και την πλοιοκτησία».

Τιμές και αξιώματα

Στις 24 Απριλίου 2015 ο Μαρτίνος τιμήθηκε με τον Μεγαλόσταυρο του Αποστόλου Μάρκου του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας, από τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας Θεόδωρο. Στις 18 Μαΐου 2017, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος του απένειμε το Οφίκιο του Άρχοντος Εξάρχου. Έχει τιμηθεί από πολλές Ιερές Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος, όπως με το Ανώτατο Παράσημο του Αγίου Διονυσίου της Ιεράς Μητροπόλεως Ζακύνθου, τον Μεγαλόσταυρο του Αγίου Σπυρίδωνος της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς, της Ιεράς Μητροπόλεως Νικαίας και τον χρυσό Σταυρό του Αποστόλου και Ευαγγελιστού Λουκά της Ιεράς Μητροπόλεως Θηβών.Έλαβε επίσης το Μέγα Παράσημο – τον χρυσό Σταυρό του Αγίου Γεωργίου της Ιεράς Μονής Ξενοφώντος. Τον Οκτώβριο του 2019 έλαβε από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο, το Χρυσό Μετάλλιο του Ζαππείου.

Ο Μαρτίνος έχει, επιπλέον, ανακηρυχθεί Επίτιμος Δημότης πολλών πόλεων και δήμων ανά την Ελλάδα, ηπειρωτική και νησιωτική. Στις 9 Οκτωβρίου 2019, με απόφαση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ορκίστηκε Πολιτικός διοικητής του Αγίου Όρους.Η εγκατάστασή του στις Καρυές Αγίου Όρους, πραγματοποιήθηκε στις 14 Νοεμβρίου 2019.

Το φιλανθρωπικό έργο

Πέραν όμως της εφοπλιστικής του δράσης, ο Θανάσης Μαρτίνος επιτελεί τεράστιο φιλανθρωπικό, πολιτιστικό και κοινωνικό έργο, πάντα αθόρυβα. Από ενίσχυση νοσοκομείων, σχολείων, εκκλησιών, ιδρυμάτων, δωρεές σε δήμους και υπηρεσίες έως την ανταπόκρισή του στο δράμα ενός αστέγου που η ζωή του σώθηκε χάρη στην παρέμβαση του, η συνεισφορά του Θανάση Μαρτίνου είναι τεράστια.

Έχει ανακηρυχθεί επίτιμος Δημότης πολλών πόλεων και δήμων ανά την Ελλάδα και έχει λάβει πολλές διακρίσεις, με κορυφαία την ανακήρυξη του σε Πολιτικό Διοικητή του Αγίου Όρους, το 2019 από το Μητσοτάκη.

Παραμένει πάντα ταπεινός, πλην όμως γενναιόδωρος και σίγουρα, η δραστηριότητά του τον κατατάσσει στην κατηγορία των σύγχρονων, μεγάλων ευεργετών της χώρας μας, όπως αναφέρει το inboxnews.gr.

.