to-proto-ilektriko-aytokinito-itan-elliniko-kai-kataskeyastike-prin-46-chronia-75392
18:56

Το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο ήταν ελληνικό και κατασκευάστηκε πριν 46 χρόνια

18:56
Newsroom

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Ένα αυτοκίνητο, το οποίο δεν έβγαζε αέρια και είχε την όψη μίνι, αποτέλεσε το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Το συγκεκριμένο όχημα βρισκόταν στη Σύρο. Στις αρχές του ’70, ο Γιάννης Γουλανδρής αγόρασε την Enfield.

Τότε, η εταιρεία πειραματιζόταν με διάφορα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά δεν είχε κάτι αξιοσημείωτο, πέρα από κάποιες δικές της πατέντες.

Advertisement

Η βρετανική ΔΕΗ ζητούσε τότε ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η Enfield, η Ford και η Leyland κατέθεσαν προσφορές. Τελικά, η Enfield ήταν εκείνη που κέρδισε τα μεγαθήρια και το διαγωνισμό. Αυτό έγινε με το μοντέλο Enfield 8000. Ακόμη και οι Ρόναλντ Ρίγκαν και Λόρδος Ρόθτσιλντ μιλούσαν με τα καλύτερα λόγια για την Enfield του Γιάννη Γουλανδρή.

Advertisement

Advertisement

Ο Γιάννης Γουλανδρής αποφάσισε, λόγω των απεργιών να μεταφέρει την παραγωγή του Enfield 8000 στη Σύρο και πιο συγκεκριμένα το παλιό νηματουργείο του Βελισσαρόπουλου. Εκεί πιάνουν δουλειά διάφοροι τεχνίτες και τον Οκτώβριο του 1973 βγήκε το πρώτο αυτοκίνητο. Πρόκειται για το πρώτο χρονικά ηλεκτρικό αυτοκίνητο του κόσμου, το οποίο ήταν Ελληνικό.

Γιατί δεν προχώρησε η ιδέα για ένα ελληνικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Όμως, η χώρα που βρισκόταν στην περίοδο του Πολυτεχνείου, αλλά και η μεγάλη γραφειοκρατία, κράτησαν πίσω το Enfield 8000. Δεν πήρε έγκριση τύπου, καθώς το Ελληνικό κράτος δεν τη θεωρούσε αυτοκινητοβιομηχανία. Τα 122 αυτοκίνητα που φτιάχτηκαν, χρησιμοποιήθηκαν στη Μεγάλη Βρετανία.

Advertisement

Πέρα από αυτά, υπήρχαν και προβλήματα με το υψηλό κόστος μεταφοράς των ανταλλακτικών. Επίσης, και μετά τη Χούντα, το Ελληνικό κράτος δεν επέτεψε στον Γουλανδρή να προχωρήσει, βάζοντάς του τρικλοποδιές. Οι πιέσεις που ασκήθηκαν στον Γουλανδρή ήταν από πολιτικό, οικονομικό και επιχειρηματικό κύκλο. Αυτή ήταν και η χαριστική βολή για το Enfield 8000.

Στο ντοκιμαντέρ «Ανάμεσα σε δύο νησιά» του, καταπιάνεται με την πονεμένη ιστορία του Enfield 8000. Ο Αλέξανδρος Μαραντζίδης ήταν εκείνος που έφερε ένα Enfield και ανέλαβε να το ανακατασκευάσει στη Σύρο. Αντίθετα, ο Αντώνης Γαβαλάς, ήταν ο προϊστάμενος του εργοστασίου.

Πριν από λίγο καιρό, ο Αλέξανδρος Μαραντζίδης, εντόπισε ένα Enfield 8000 στη Μεγάλη Βρετανία, το οποίο με χορηγία της οικογένειας Γουλανδρή, το αυτοκίνητο έφτασε στη Σύρο. Εκεί, ταξινομήθηκε και δωρήθηκε στο Βιομηχανικό Μουσείο της Ελλάδας. «Η οικογένεια Γουλανδρή προσέφερε όλα τα χρήματα που απαιτούνταν. Είχα αναλάβει προσωπικά τη διαδικασία εκτελωνισμού του και την επιστροφή του στην Ελλάδα», δήλωσε λίγο αργότερα, ο κ. Μαραντζίδης.

Advertisement