trelokamperos-i-alithini-istoria-toy-thrylikoy-kai-paratolmoy-ellina-aeroporoy-piso-apo-ti-gnosti-laiki-ekfrasi-54383
19:19

Τρελοκαμπέρος: Η αληθινή ιστορία του θρυλικού και παράτολμου Έλληνα αεροπόρου πίσω από τη γνωστή λαϊκή έκφραση

19:19
Newsroom

Τρελοκαμπέρος – Η ιστορία του: Πρόκειται για τον Πειραιώτη Υπολογχαγό, ο οποίος το 1912 κατέρριψε το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας στη διαδρομή. Δηλαδή, έκανε το δρομολόγιο από την πατρίδα του, την Ύδρα μέχρι το Νέο Φάληρο. Μάλιστα, ο ίδιος έφτασε σε ταχύτητα, τα 110 χιλιόμετρα την ώρα.

Το ρεκόρ διατηρήθηκε για χρονικό διάστημα δύο μηνών. Μάλιστα, ο Καμπέρος μετέτρεψε το πρώτο αεροπλάνο του στρατού σε υδροπλάνο και έπειτα πέταξε.

Advertisement

Τρελοκαμπέρος – Η ιστορία του: Από που πήρε το παρατσούκλι του

Ο Καμπέρος υπήρξε και ο πρώτος Στρατιωτικός Πιλότος στην Ελλάδα (Μάιος 1912). Τον Φεβρουάριο του 1912 ο Αργυρόπουλος ήταν εκείνος που εξετέλεσε πτήση στην Ελλάδα. Όμως, επρόκειτο για αεροπλάνο και πτήση (πάνω από το Θησείο) ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Συνεπώς η πρώτη επίσημη πτήση με αεροσκάφος κρατικό, ήταν αυτή του Καμπέρου. Γι’ αυτό και αναφέρεται πάντα με την επεξήγηση “Πρώτος Στρατιωτικός Αεροπόρος”.

Advertisement

Advertisement

Οι παράτολμες πτήσεις του όσο και το γεγονός πως ήταν ο πρώτος στρατιωτικός πιλότος που πραγματοποίησε στην Ελλάδα πτήση με στρατιωτικό αεροπλάνο. Δημιούργησαν μύθο γύρω από το όνομά του και τον κατέταξαν στους θρύλους της αεροπορίας. Αρκετές ήταν και οι φορές που έκανε προσγείωση ανάμεσα σε πλήθος κόσμου στην παραλία του ΑΚΤΑΙΟΝ. Εκεί, όπου για την τόλμη του πήρε και το παρατσούκλι Τρελοκαμπέρος.

Ήταν γεννημένος στον Πειραιά το 1883. Δυστυχώς, άφησε την τελευταία του πνοή άδοξα. Ήταν την περίοδο της Κατοχής το 1942, πέθανε από εισπνοή φωταερίου, που χρησιμοποιούσε για θέρμανση. Ο άνθρωπος που πρώτος αναφέρεται στα χρονικά να έριξε χειροβομβίδες πάνω από τον εχθρό, αν και ο ρόλος τότε των αεροπλάνων ήταν αναγνωριστικός, έφυγε από την ζωή όχι μόνο άδοξα αλλά και αθόρυβα, αφού η κατοχή τότε δεν άφησε περιθώρια για απόδοση τιμών στο πρόσωπό του.

Advertisement

Ωστόσο μέχρι σήμερα αποκαλούμε κάποιον “Τρελοκαμπέρο”, όταν οι πράξεις του είναι φανερά παράτολμες, δεν υπολογίζει τον κίνδυνο και αντιμετωπίζει τις καταστάσεις με θάρρος, γεγονός που αποκαλύπτει τον παράτολμο χαρακτήρα που είχε ο Δημήτριος Καμπέρος. Όταν οι πτήσεις του ανακοινώνοντας στις εφημερίδες, πλήθη κόσμου έτρεχαν να τον δουν να πετά. Είναι πολλές οι ανακοινώσεις των εφημερίδων για τις πρωτοφανείς σε μέγεθος και όγκο συγκεντρώσεις, καθώς αναφέρεται πως κάποτε στο Νέο Φάληρο, μαζεύτηκαν πάνω από 50.000 άτομα για να τον δουν να πετά.

Τρελοκαμπέρος – Η ιστορία του: Οι Πειραιώτες ήταν υπερήφανοι για τον Υπολοχαγό του Πυροβολικού

Ο Υπολοχαγός Πυροβολικού Καμπέρος πάνω στο διπλάνο τύπου Farman. Οι Πρώτοι Αεροπόροι Αξιωματικοί, προέρχονταν από τον Στρατό Ξηράς (Ιππικό, Πεζικό και Πυροβολικό) γιαυτό και έφεραν και τους αντίστοιχους βαθμούς. Παράλληλα υπήρξε και ανάπτυξη της Αεροπορίας Ναυτικού με επιλεγμένους από εκεί Αξιωματικούς.

Advertisement

Αυθεντικός Πειραιώτης και Φρεαττυδιώτης ο Καμπέρος σε κάθε απογείωση που έκανε, συνήθιζε να πετά πάνω από την Φρεαττύδα (αρχή της Ακτής Θεμιστοκλέους) όπου βρίσκονταν το πατρικό του σπίτι και να χαιρετά τους γονείς του που τον θαύμαζαν.

Αγαπούσε πολύ την Φρεαττύδα και το έδειχνε όχι μόνο με τις πτήσεις του, αλλά και κάθε φορά που έβρισκε αυτή την ευκαιρία. Έφθασε μάλιστα στο σημείο τον Δεκέμβριο του 1913, να πυροβοληθεί από τρία άτομα έξω από το σπίτι του στην Φρεαττύδα γιατί βγήκε στον δρόμο για να τους παρατηρήσει σχετικά με την απρεπή τους συμπεριφορά.

Οι Πειραιώτες ήταν περήφανοι για τα κατορθώματά του και έστελναν επιστολές σε εφημερίδες πανελλήνιας κυκλοφορίας όπου τον ευχαριστούσαν δημόσια.

Τρελοκαμπέρος – Η ιστορία του: Το επεισόδιο, με τον Αργυρόπουλο και η βοήθειά του στην Αεροπορία της Ελλάδας

Στις 27 Μαΐου 1912 (εφημ. Σκριπ) πραγματοποιήθηκε από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο η βάπτιση των πρώτων τεσσάρων Στρατιωτικών Αεροπλάνων που ανήκαν στο Ελληνικό Κράτος. Τα δύο είχαν ήδη συναρμολογηθεί και ονομάστηκαν “Δαίδαλος” και “Αετός”. Τα άλλα δύο είχαν καταφθάσει στο Λιμάνι του Πειραιά με πλοίο και βρίσκονταν εντός κιβωτίων.

Ωστόσο και εκείνα ο Ελευθέριος Βενιζέλος βάπτισε με τα ονόματα “Ιέραξ” και “Γύψ”. Ακολούθως μετά ο Καμπέρος ανέβηκε στον “Δαίδαλο” που ο ίδιος είχε φέρει από την Γαλλία και εξετέλεσε ακροβατικούς ελιγμούς σε ύψος 400 μέτρων πάνω από το Νέο Φάληρο.

Ειδικά εξετέλεσε χαμηλές πτήσεις πάνω από την Καστέλλα. Όμως στον ορίζοντα φάνηκε το ιδιωτικό αεροπλάνο (μονοπλάνο) του Αργυρόπουλου, ο οποίος εμφανίσθηκε μπροστά στον Πρωθυπουργό να εκτελεί κι αυτός ακροβατικά! Το γεγονός αυτό εκνεύρισε τον Καμπέρο καθώς δεν είχε ειδοποιηθεί.

Τότε προσγείωσε το αεροπλάνο του στο κέντρο του διαδρόμου, εμποδίζοντας έτσι την προσγείωση του Αργυρόπουλου και μόνο μετά την παρέμβαση του ίδιου του Πρωθυπουργού που έσπευσε να τον ηρεμήσει, ο Καμπέρος μετακίνησε το αεροπλάνο του και άφησε τον Αργυρόπουλο να προσγειωθεί.

Ωστόσο όπως μας πληροφορεί η Εφημερίδα ΣΚΡΙΠ (φ. 28.5.1912) ο Καμπέρος απογειώθηκε εκ νέου για νέα πτήση επιδείξεως για να συνεχίσει τα παράτολμα κόλπα του, πάνω από την Καστέλλα.

Ο Καμπέρος ως πρώτος Στρατιωτικός Αεροπόρος στην Ελλάδα, διενεργούσε διαλέξεις σε θέατρα, συλλόγους και σωματεία για να ενημερώσει τον κόσμο που διψούσε να μάθει για αυτές τις άγνωστες συσκευές που πετούσαν! Για να παρακολουθήσει τις ομιλίες αυτές, κατέβαλλε αντίτιμο το οποίο αποτελούσε εισφορά υπέρ αγοράς “Στρατιωτικών αεροπλάνων”. Έτσι, ο Καμπέρος συνέβαλλε και με τον τρόπο αυτό στην δημιουργία του πρώτου πυρήνα στρατιωτικής αεροπορίας.