pagkosmia-thlipsi-efyge-apo-ti-zoi-sta-102-tis-chronia-i-iris-apfel-amp-8211-itan-i-pio-modati-giagia-ston-kosmo-235753
15:30

Παγκόσμια θλίψη: Έφυγε από τη ζωή στα 102 της χρόνια η Ίρις Άπφελ – Ήταν η πιο μοδάτη γιαγιά στον κόσμο

15:30
Φώτης Γαλανόπουλος

Σε ηλικία 102 ετών, η Ίρις Άπφελ, η πιο μοδάτη και εκκεντρική γυναίκα του κόσμου, έφυγε από τη ζωή στο σπίτι της στο Palm Beach της Φλόριντα τα ξημερώματα του Σαββάτου.

Η είδηση του θανάτου της εξαπλώθηκε στα social media και επιβεβαιώθηκε από τον ατζέντη της, ο οποίος αναφέρθηκε στην Ίρις χαρακτηρίζοντας την «εξαιρετική», προσθέτοντας πως ήταν η ενσάρκωση του στυλ.

Advertisement

Έφυγε από τη ζωή, στα 102, η πιο μοδάτη γιαγιά στον κόσμο

Μέχρι στιγμής δεν έχουν γίνει γνωστά τα αίτια θανάτου της. Η τελευταία φωτογραφία που ανέβασε ήταν την Πέμπτη όπου γιόρταζε το δίσεκτο έτος.

Advertisement

Η αιωνόβια Iris Apfel (κατά κόσμον Barrel) υπήρξε μία από τις πιο αναγνωρίσιμες fashion tastemakers. Έχει αποτελέσει το αντικείμενο πολλών μουσειακών εκθέσεων, ενός βιβλίου για καφέ, ενός ντοκιμαντέρ και ακόμη και μιας καμπάνιας για τα καλλυντικά MAC.

Advertisement

Iris Apfel: Η ζωή της πιο επιδραστικής γυναίκας της μόδας που έγινε 102 ετών

Συχνά πολύχρωμη, πάντα ενδιαφέρουσα, η δημοτικότητα της βλεφαροφόρας Νεοϋορκέζας ήταν κάποτε μια σπάνια εξαίρεση στην αγάπη της μόδας για τη νεολαία. Ωστόσο, τα πράγματα αλλάζουν, και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο πνεύμα, το γούστο και την ευφυΐα της Άπφελ, η οποία έχει περιγράψει τον εαυτό της ως “τον γηραιότερο εν ζωή έφηβο στον κόσμο”.

H ζωή της

Το 2005, το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης παρουσίασε για πρώτη φορά μια έκθεση για την Άπφελ, με τίτλο “Rara Avis (Rare Bird): Η ασεβής Iris Apfel”. Μεταξύ των παρευρισκομένων συγκαταλέγονταν η Carla Fendi, ο Giorgio Armani και ο Karl Lagerfeld. Η Apfel έχει κοσμήσει τις σελίδες της Vogue Italia (φωτογραφήθηκε από τον Bruce Weber) και, στα 91 της χρόνια, ήταν η γηραιότερη πρωταγωνίστρια του εξώφυλλου του Dazed. Τον Ιανουάριο του 2019, υπέγραψε συμβόλαιο για να εκπροσωπείται από την IMG.

Advertisement

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Iris Apfel (@iris.apfel)

Η Apfel σπούδασε ιστορία της τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης και παρακολούθησε σχολή τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Wisconsin. Ως νεαρή γυναίκα, εργάστηκε για το Women’s Wear Daily και την interior designer Elinor Johnson. Έχει επίσης διατελέσει βοηθός του εικονογράφου Robert Goodman.

Advertisement

Το 1948 παντρεύτηκε τον Carl Apfel. Δύο χρόνια αργότερα ίδρυσαν την υφαντουργική εταιρεία Old World Weavers και τη διηύθυναν μέχρι τη συνταξιοδότησή τους το 1992. Η Apfel περιέγραψε κάποτε τα υφασμάτινα σχέδιά της ως “κλασικά αλλά υπερβολικά” στην εφημερίδα London Evening Standard.

Η Άπφελ έχει λάβει μέρος σε διάφορα έργα σχεδιασμού, μεταξύ των οποίων και εργασίες στον Λευκό Οίκο για εννέα προέδρους: Truman, Eisenhower, Kennedy, Johnson, Nixon, Ford, Carter, Reagan και Clinton.

Οι Apfels πούλησαν την εταιρεία τους και αποσύρθηκαν το 1992, αλλά η ίδια συνέχισε να ενεργεί ως σύμβουλος της εταιρείας και να είναι η απόκοσμη γυναίκα της πόλης, ένα ελεύθερο πνεύμα, γνωστό στην κοινωνία και στους ειδήμονες της μόδας για το γεγονός ότι αγνοούσε τις επιταγές της πασαρέλας υπέρ του δικού της καλλιτεχνικά συγκρουόμενου στυλ.

Το 2005, το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, που αντιμετώπιζε την ακύρωση μιας έκθεσης και αναζητούσε αντικαταστάτη της τελευταίας στιγμής, την προσέγγισε με μια τολμηρή πρόταση: να διοργανώσει μια έκθεση με τα ρούχα της. Το Met είχε εκθέσει κομμάτια από συλλογές σχεδιαστών στο παρελθόν, αλλά ποτέ την γκαρνταρόμπα ενός ατόμου.

Η παράσταση, “Rara Avis: Iris Apfel”, συγκέντρωσε 82 σύνολα και 300 αξεσουάρ στο Ινστιτούτο Κοστουμιών του μουσείου: Βραχιόλια από βακελίτη από τη δεκαετία του 1930, θιβετιανά βραχιόλια με μανσέτες, μια ταξιδιωτική στολή με μοτίβο τίγρης που σχεδίασε η ίδια, ένα παλτό από μογγολικό αρνί και σκίουρο από τον Fendi που εκτίθεται σε μια κούκλα που σέρνεται από ένα ιγκλού.

“Αυτή δεν είναι συλλογή”, δήλωσε η κ. Apfel. “Είναι μια επιδρομή στην ντουλάπα μου. Πάντα πίστευα ότι για να κάνεις έκθεση στο Met έπρεπε να είσαι νεκρός”.

Ο Harold Koda, ο επιμελητής που βοήθησε στην οργάνωση της έκθεσης, δήλωσε: “Για να ντυθείς με αυτόν τον τρόπο, πρέπει να υπάρχει μια μορφωμένη οπτική αίσθηση. Χρειάζεται θάρρος. Σκέφτομαι συνέχεια, μην το επιχειρήσετε αυτό στο σπίτι”.

Σύντομα η έκθεση έγινε θέμα συζήτησης στην πόλη. Κάτω από μια χιονοστιβάδα δημοσιότητας, οι φοιτητές τέχνης, σχεδιασμού και κοινωνικής ιστορίας συνωστίζονταν στις αίθουσες μαζί με το κοσμικό πλήθος των λιμουζινών, τα λεωφορεία με τους τουρίστες και τις τάξεις των παιδιών που φλυαρούσαν. Η Κάρλα Φέντι, ο Τζόρτζιο Αρμάνι και ο Καρλ Λάγκερφελντ το πήραν στα χέρια τους.

“Μια σπάνια ματιά σε ένα μουσείο σε έναν κριτή της μόδας, όχι σε έναν σχεδιαστή”, χαρακτήρισαν οι Times την έκθεση, προσθέτοντας: “Η προσέγγισή της είναι τόσο εφευρετική και θρασύτατη που όμοιά της σπάνια έχει δει κανείς από τότε που η Diana Vreeland έβαλε την εξωτική της σφραγίδα στις σελίδες της Vogue”.

Σχεδόν εν μία νυκτί, η κα Apfel έγινε μια διεθνής διασημότητα της ποπ μόδας – εμφανίστηκε σε περιοδικά και διαφημιστικές καμπάνιες, αναφέρθηκε σε στήλες και blogs, ήταν περιζήτητη για διαλέξεις και σεμινάρια. Το Πανεπιστήμιο του Τέξας την έκανε επισκέπτρια καθηγήτρια. Η έκθεση της Met ταξίδεψε σε άλλα μουσεία και, σαν ροκ σταρ, προσέλκυσε χιλιάδες ανθρώπους στις δημόσιες εμφανίσεις της.

Όχλοι έρχονταν στις υπογραφές της στα βιβλιοπωλεία μετά την έκδοση του βιβλίου “Rare Bird of Fashion: The Iris Apfel”, ένα βιβλίο με την γκαρνταρόμπα και τα κοσμήματά της από τον φωτογράφο Eric Boman.

Το “Iris”, ένα ντοκιμαντέρ του Albert Maysles, άνοιξε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Νέας Υόρκης το 2014 και το 2015 το είδε το ενθουσιώδες κινηματογραφικό κοινό στην Αμερική και τη Βρετανία. Η κριτικός κινηματογράφου Manohla Dargis των Times το χαρακτήρισε ως “επίμονη απόρριψη της μονοπολιτισμικής συμμόρφωσης” και “ένα απολαυστικό μάτι που ανοίγει τα μάτια για τη ζωή, τον έρωτα, τα statement γυαλιά, τα βραχιόλια σε μέγεθος ελαστικών τρίκυκλων και την τέχνη του να κάνεις την πιο μεγαλοπρεπή είσοδο”.