anastasis-deligiannis-ypirche-stigmi-poy-lygisa-aschima-amp-8211-moy-synevisan-gegonota-poy-me-sygklonisan-kai-me-apodiorganosan-15453
22:33

Αναστάσης Δεληγιάννης: «Υπήρχε στιγμή που λύγισα άσχημα – Μου συνέβησαν γεγονότα που με συγκλόνισαν και με αποδιοργάνωσαν»

22:33
Newsroom

Ο Αναστάσης Δεληγιάννης είναι πολυτάλαντος. Είναι χορογράφος και σκηνοθέτης με σπουδές στην Ελλάδα, το Λονδίνο και την Αμερική, ενώ ειδικεύεται στο μιούζικαλ.

Της: Έπη Τρίμη

Advertisement

Έχει συνεργαστεί με μεγάλα ονόματα του εγχώριου αλλά και παγκόσμιου καλλιτεχνικού στερεώματος, ενώ παράλληλα έχει σκηνοθετήσει παραστάσεις στην Αθήνα, σε μεγάλα θέατρα, αναλαμβάνοντας με μεγάλη επιτυχία την καλλιτεχνική επιμέλεια.

Για το enimerotiko.gr κάναμε μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη στην οποία αναφέρεται στη δουλειά του, στους ανθρώπους που τον πίστεψαν, στην αγαπημένη του οικογένεια και στα προσεχή του σχέδια.

Advertisement

Advertisement

Στην παιδική παράσταση «Πινόκιο» είστε υπεύθυνος για την σκηνοθεσία, την κινησιολογία, την καλλιτεχνική επιμέλεια και τον σχεδιασμό κοστουμιών και σκηνικών. Τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε και ποια ήταν η πρόκληση για εσάς που αποτελείτε την ραχοκοκαλιά;

Ήταν μεγάλη η απόφαση να δεχτώ να έχω την επίβλεψη για όλα. Όμως υπήρχε λίγος χρόνος, γύρω στον 1,5 μήνα για να  κάνουμε πρεμιέρα, οπότε δεν ήθελα να καθυστερήσω ούτε στιγμή. Σκέφτηκα ότι έτσι θα τα τρέχω όλα παράλληλα και θα τα ελέγχω, οπότε θα αποφύγω αργοπορίες και προβλήματα. Κι όντως, ήταν όλα έτοιμα αρκετά έγκαιρα και όπως έπρεπε. Σίγουρα ήταν εχθρός το γεγονός ότι έχουμε μόνο 24 ώρες την μέρα, αλλά κατάφερα να εργαστώ δίπλα και τριπλά για να προλάβω όλες αυτές τις ευθύνες και τις δραστηριότητες που ανέλαβα.

Advertisement

Πώς είναι ως συνεργάτες και άνθρωποι οι ηθοποιοί Πάρης Σκαρτσολιάς, Τάκης Βαμβακίδης, Αλεξία Μουστάκα, Σάββας Γραμματικός, Μένια Ορφανίδου και Βασίλης Βούνος και με ποιον θα κάνατε και εκτός δουλειάς παρέα;

Θα ξεκινήσω την απάντηση ανάποδα από το τέλος προς την αρχή. Και με τους 6 θα έκανα παρέα έξω, όπως και κάνω, γιατί εκτός από καλοί ηθοποιοί, όλοι τους, έγιναν και  ωραία ομάδα, πράγμα που με βοήθησε πολύ. Είναι όλοι τους πολύ καλά παιδιά και ειλικρινά τους εκτιμώ και τους χαίρομαι. Είναι όλοι τους εξαιρετικοί συνεργάτες, υπεύθυνοι, τυπικοί, πειθαρχημένοι, ώριμοι κι αυτό βοηθάει πάρα πολύ έναν σκηνοθέτη να βγάλει το καλύτερο αποτέλεσμα. Με τον  Βασίλη, τη Μένια και τον Σάββα συνεργαστήκαμε πρώτη φορά κι ελπίζω να είναι κι αυτοί ευχαριστημένοι από εμένα όπως είμαι κι εγώ από αυτούς. Με την Αλεξία γνωριζόμαστε πάρα πολλά χρόνια γιατί η πρώτη μου δουλειά στην ηλικία των 20 ήταν ως χορευτής σε επιθεώρηση με πρωταγωνιστή τον σπουδαίο  Σωτήρη Μουστάκα. Οπότε γνωριζόμαστε από τότε .Η γνωριμία μας κρατάει βαθιά στο χρόνο. Ο Πάρης είναι ένας εξαιρετικός φίλος και συνεργάτης. Από μικρό παιδί ως «Μανωλάκης» μας έδειξε το ταλέντο του και συνεχίζει να με εντυπωσιάζει και να με συγκινεί. Όσο για τον Τάκη είναι ένας εκπληκτικός άνθρωπος με μια τεράστια καρδιά! Είναι περιουσία να έχεις τον Τάκη συνεργάτη και  φίλο σου. Ήμουν πολύ τυχερός γενικά με αυτήν την ομάδα.

Πόσο απαιτητικός είναι ως θεατής ένα παιδί και ποιες τεχνικές χρειάζονται προκειμένου να του τραβά μια παράσταση το ενδιαφέρον;

Τα παιδιά είναι το πιο δύσκολο κοινό κι έχουν τεράστια κρίση αλλά και ένστικτο. Είναι δύσκολο κοινό. Επίσης ένα παιδί έχει ενέργεια κι ενθουσιασμό, έχει πάθος και δεν ξέρεις πως μπορεί να αντιδράσει στην παράσταση με όσα βλέπει. Οι παραστάσεις για παιδιά πολλές φορές είναι διαδραστικές κι αυτό είναι ένα μυστικό στη συνταγή. Η διάδραση, όμως, πρέπει να έχει μέτρο. Να μη χαθεί η παράσταση, να μη χαθεί η εκπαίδευση των παιδαγωγικών στοιχείων. Σίγουρα χρειάζεσαι κάποια στοιχεία για να γοητεύσεις τα παιδιά. Ταχύτητα, ρυθμό, αλήθεια, ωραία χρώματα, ωραίους φωτισμούς. Και πάνω απ’ όλα ωραίο έργο και καλούς ηθοποιούς! Τα παιδιά έρχονται πάντα με χαρά, ποτέ με δόλο ή με δεύτερη σκέψη. Είναι υποχρέωση μας να τους δώσουμε το καλύτερο!

Advertisement

Στην πλούσια καλλιτεχνική πορεία σας ποιοι άνθρωποι σας στήριξαν, σας δίδαξαν στα πρώτα σας βήματα και με ποιους δεν θα θέλατε ποτέ να συνεργαστείτε ξανά;

Πολύ δύσκολη ερώτηση και στα δύο σκέλη. Πέραν της οικογένειας μου, που είχα πάντα στήριξη, βρέθηκαν κάποιοι άνθρωποι που «έβαλαν πλάτη». Ο Μιχάλης Αδάμ και η σύζυγος του Βανέσα, πίστεψαν πολύ σε εμένα. Έχω πάρει μια  υποτροφία από το θέατρο Badminton για την Αμερική. Έπειτα εργάστηκα σε πολλές παραστάσεις τους και πάντα εκτιμούσαν όσα πρόσφερα στις παραστάσεις τους. Εκτός των καλών αμοιβών ήταν η συναισθηματική ανταμοιβή που δεχόμουν. Επίσης, θα αναφέρω για άλλη μια φορά  τον Φωκά Ευαγγελινό που είχα τιμή να είμαι βοηθός του 7 με 8 χρόνια. Εκπαιδεύτηκα σε πάρα πολλά πράγματα κοντά στο Φωκά. Εργάστηκα πολύ σκληρά στο πλάι του αλλά η συνεργασία μας ήταν πάντα εξαιρετική. Όσο για το αρνητικό κομμάτι των συνεργασιών, σίγουρα υπάρχουν. Σίγουρα έχω πληγωθεί, όμως θεωρώ ότι όλοι αξίζουν συγχώρεση. Δεν ξέρω αν θα αποφύγω κάποιον επειδή έχουμε έρθει σε ρήξη στο παρελθόν αλλά σίγουρα θα αποφύγω συνεργασία με κάποιον που οι αρχές του και η συμπεριφορά του, είναι πολύ μακριά από την αποδεκτή. Επίσης, θέλω εγώ και οι συνεργάτες μου να έχουμε κοινό σκοπό, την Τέχνη. Κι όχι την προβολή, την επιφάνεια. Είναι καλύτερα όταν μιλάμε κοινό κώδικα, πάρα να βρεθούμε σε ένα πύργο Βαβέλ που τελικά θα καταρρεύσει.

Επανερχόμενη στα πρώτα σας βήματα πώς αντέδρασαν οι γονείς σας όταν τους είπατε πως θα κάνετε ένα καλλιτεχνικό επάγγελμα που ναι μεν είναι δημιουργικό αλλά με μεγάλη επισφάλεια;

Είμαι ο γιος ενός ελαιοχρωματιστή από μια οικογένεια οικοδόμων και με μια μαμά νοικοκυρά από μια οικογένεια στρατιωτικών με  πατέρα, (ο παππούς μου) αστυνομικός. Καταλαβαίνετε ότι δεν ήταν και το πιο σύνηθες που περίμεναν να ακούσουν. Όσο και αν δεν συμφωνούσαν, δεν διαφώνησαν σε κάτι. Αντίθετα, όπου χρειαζόταν, οικονομικά και ηθικά  με στήριξαν. Οι γονείς μου είναι καλοί άνθρωποι και σωστοί γονείς. Μου δώσανε τα πάντα όταν είχαν λίγα. Με μεγάλωσαν με αξιοπρέπεια κι επίπεδο. Δεν θα χαλούσαν αυτή τη συνταγή επειδή αποφάσισα να διαλέξω κάτι που δεν γνώριζαν. Κι εγώ όμως, προσπάθησα πολύ να τους κάνω περήφανους. Πρώτα σαν άνθρωπος και μετά σαν καλλιτέχνης. Για μένα ήταν είναι και θα είναι το σημαντικότερο πράγμα που έχω, η μαμά μου κ ο μπαμπάς μου! Οι άνθρωποι που με αγάπησαν πριν έρθω καν στη ζωή. Αυτό δεν ξεπερνιέται με τίποτα.

Υπήρξε κάποια δύσκολη στιγμή όλα αυτά τα χρόνια που να σας λύγισε και αν «ναι» ποιο άτομο ήταν δίπλα σας και σας στήριξε;

Πάμε σε νερά που έχω ξεχάσει να κολυμπάω. Ναι, υπήρχε στιγμή που λύγισα άσχημα. Μου συνέβησαν γεγονότα που με συγκλόνισαν και με αποδιοργάνωσαν. Θα πω ένα όνομα κι ένα ευχαριστώ, κι όποιος ξέρει θα καταλάβει. Σοφία σε ευχαριστώ, που τέσσερις δεκαετίες είσαι ένας φύλακας άγγελος!

Έχετε ποτέ δεχτεί άσεμνες προτάσεις;

Όχι ποτέ! Έχω δεχτεί θαυμασμό και σχόλια. Και ίσως φλερτ, αλλά  πάντα με ευγένεια και ήθος. Με τρόπο κολακευτικό.  Είχα πάντα μια αυστηρότητα και μια απόσταση όπου αν  συνεργάτες, σε όποια θέση κι  αν ήταν, ανώτερη ή ό,τι άλλο, τύχαινε να θελήσουν να δείξουν μια διαφορετική συναισθηματική πλευρά, το έκαναν με πολύ ωραίο τρόπο που μόνο άσχημος δεν ήταν.  Σε όλους τους τομείς σε όλους τους εργασιακούς χώρους υπάρχουν διαπροσωπικές σχέσεις. Επαγγελματικές, κοινωνικές, προσωπικές. Το θέμα είναι να υπάρχει σεβασμός μεταξύ των ανθρώπων. Δεν άφηνα πότε περιθώριο να χαθεί ο σεβασμός.

Τι όνειρα κάνετε και πότε θα θεωρήσετε ότι πραγματικά έχετε άστρο στη ζωή σας;

Κάνω όνειρα πολλά, διαφορετικά και παραμυθένια. Δεν ονειρεύομαι ρεαλιστικά πράγματα. Αφήνω τη φαντασία μου να δημιουργήσει ένα άβαταρ κι κει να ζω όσα δεν υπάρχουν σε αυτή τη ζωή. Όσο για την ερώτηση που μου θέσατε…. Δεν ξέρω τι να σας πω…ποτέ μάλλον. Μα εγώ πως θα δω τη λάμψη μου, αφού μέσα σε αυτή ζω; Αυτό θα το δουν οι άλλοι, αν έχω ήδη, αν είχα πάντα και φέγγει δυνατά ή αν θα αποκτήσω στο μέλλον. Ένα αστέρι δε ξέρει ότι λάμπει, οι άλλοι το βλέπουν. Εξάλλου μη παραβλέπουμε, δεν είναι ο αυτοσκοπός μας να λάμψουμε σαν αστέρια γιατί ας μη ξεχνάμε ότι τα αστέρια είναι ετερόφωτα, δεν έχουν δική τους ενέργεια. Προτιμω να γίνω ένας ήλιος και να μοιράζω την ενέργεια μου παντού.

Έχετε συνεργαστεί με τους Πάνο Μεταξόπουλο, Caroly Vamos, Δημήτρη Παπάζογλου και Φωκά Ευαγγελινό. Ποιος ήταν ο μέντοράς σας και ποιος είναι αυτός που αν σας ζητούσε κάτι στις 3 το πρωί θα τρέχατε να τον συνδράμετε γιατί τον αγαπάτε βαθιά, νοιώθοντας σεβασμό και ευγνωμοσύνη;

Αν χτύπαγε το τηλέφωνο μέσα στη νύχτα δε θα σκεφτόμουν ποιος είναι για μένα και τι θέση έχει στη καρδιά μου και στις αναμνήσεις μου. Αλλά τελικά ποιος είμαι εγώ για εκείνον για να με σκεφτεί στη δύσκολη στιγμή. Οπότε θα έτρεχα γιατί δεν θα άντεχα να στερήσω από κάποιον την ασφάλεια που θα νοιώσει επιλέγοντας με. Οπότε και στους 4 χορογράφους δασκάλους, θα ήμουν δίπλα τους. Με το  Πάνο δεν έχω πολλές σχέσεις. Δεν θα ξεχάσω ποτέ ότι με επέλεξε όταν ήμουν 20 χρονών και με έβαλε στη δουλειά του θεάτρου, αλλά έκτοτε δεν είχαμε συμπόρευση, απλά λόγω κάποιων συγκυριών, χωρίς να έχει συμβεί κάτι αρνητικό. Με τον Καρολυ είμαστε φίλοι. Δίδασκα αρκετό καιρό στην σχολή  του και ταιριάξαμε πολύ ως άνθρωποι. Για το Φωκά λέω πάντα ότι του οφείλω πολλά. Είναι σίγουρα μέντορας μου και ήταν αυτός που με επηρέασε σε πολλά πράγματα. Εκεί που θέλω να σταθώ είναι ο Δημήτρης  Παπάζογλου. Ο Δημήτρης είναι ο θεατρικός χορογράφος! Έδωσε μάχες μέσα στα θέατρα για την αναγνώριση των χορογράφων και τον σεβασμό των χορευτών! Ο κλάδος μας, οφείλει πολλά στον Δημήτρη. Ένας πολύ εμπνευσμένος δημιουργός με εξαιρετικό χιούμορ κι ευγένεια!

Πιστεύετε στις δημόσιες σχέσεις ή αρκεί κανείς να τα δίνει όλα στη δουλειά του πιστεύοντας στις ικανότητές του;

Πιστεύω καθαρά στη δουλειά και στην προσπάθεια. Νιώθω την καριέρα σαν έναν ζωντανό οργανισμό. Γεννιέται και σιγά σιγά μεγαλώνει, σαν δέντρο. Θέλει χρόνο για να χτίσεις ένα οικοδόμημα. Σίγουρα βοηθάει το να προωθήσεις τη δουλειά σου, να την επικοινωνήσεις πιο στοχευμένα. Όμως όταν η προώθηση ή η επιβολή σου από άλλους στο σύστημα ή η αναίτια εξέλιξη σου, είναι πιο δυνατή από το οικοδόμημα, αρχίζει και χωλαίνει, δεν έχει που να σταθεί. Είναι εμφανές ότι κάτι δε λειτούργησε σωστά, δίκαια. Νομίζω ότι απαιτείται μια ισορροπία, μια σωστή δόση απ’ όλα!

Πόσο σας επηρεάζει μια κριτική;

Μια κριτική έχει δύναμη ανάλογα από τον άνθρωπο που πηγάζει. Μπορεί μια κριτική σε ένα άρθρο να με άφηνε αδιάφορο αν ήταν αρνητική αλλά αν προερχόταν από ένα δικό μου άνθρωπο να με απασχολούσε. Ευτυχώς δεν έχω δεχτεί σκληρές κριτικές. Αναγνωρίζεις διαβάζοντας ή ακούγοντας κάτι, τα συναισθήματα που υπάρχουν από πίσω. Αν δεχτώ μια αρνητική κριτική με διάθεση να με διορθώσει και να με βελτιώσει, νομίζω δεν θα ενοχληθώ πάρα πολύ. Ίσως λίγο. Σίγουρα δεν θα νιώσω άνετα, όμως θα βρω τον τρόπο να προχωρήσω βρίσκοντας κάτι θετικό σε όλο αυτό.

Είστε καλός στις διαπραγματεύσεις;

Νομίζω είμαι και καλός και κακός. Ανάλογα τι διαπραγματεύομαι. Σε γενικές γραμμές νομίζω ότι δε μου ταιριάζουν οι διαπραγματεύσεις. Άλλοτε είμαι πολύ ευαίσθητος και χάνω από αυτό, ενώ σε κάποια θέματα είμαι πολύ αμετάκλητος κι αυτό κάνει τα πράγματα δύσκολα.

Θα βλέπατε τον εαυτό σας ως κριτή ή δάσκαλο σε ένα talent show

Έχω δεχτεί πρόταση ως δάσκαλος σε show δύο φορές. Τη μία φορά αρνήθηκα με το πρώτο ραντεβού, δεν πίστεψα καθόλου στην αξία του προγράμματος, ενώ τη δεύτερη φορά  είχαμε κάποιες αποστάσεις, καλλιτεχνικά και οικονομικά, οπότε με πολύ ωραίο τρόπο το αφήσαμε. Τώρα για κριτής, δεν μου έχει γίνει κάποια πρόταση αλλά εκεί θα είμαι ακόμα πιο προσεκτικός γιατί δε θέλω να βρεθώ σε μια θέση που δεν θα μου ταιριάζει. Όσον αφορά τη διάθεση της επιτροπής, τη σύστασή της και την ισορροπία μεταξύ καλλιτεχνικού θεάματος και ριάλιτι.

Ποια είναι τα σχέδιά σας για τον χειμώνα;

Ο χειμώνας θα με βρει με το «Σκρουτζ the musical» που  θα ανέβει για δεύτερη χρονιά και θα μας συντροφεύει από τέλη Νοέμβρη έως τέλη Γενάρη.  Επίσης τέλη Ιουλίου εκδίδεται το εφηβικό μυθιστόρημα μου  « Ο Αριστοφάνης στο δάσος των Μύθων», από τις εκδόσεις 24 Γράμματα, όπου το χειμώνα έχω τις παρουσιάσεις και αναγνώσεις του, σε διάφορα μέρη της Ελλάδας.