Η Κλαυδία με το τραγούδι «Αστερομάτα» θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στον τελικό της Eurovision 2025, με στίχους που συγκινούν και παραπέμπουν σε παραδοσιακά ακούσματα. Η λέξη «τζιβαέρι», που ακούγεται στους στίχους «Αχ Αστέρι Μου, Τζιβαέρι Μου», κεντρίζει το ενδιαφέρον πολλών, ξυπνώντας αναμνήσεις από λαϊκά τραγούδια και παραδοσιακές μελωδίες, ενώ η σημασία της παραμένει για πολλούς άγνωστη.
Η λέξη «τζιβαέρι» δεν είναι καινούργια στα ελληνικά ακούσματα. Προέρχεται από την τουρκική «cevahir», που με τη σειρά της έχει τις ρίζες της στην αραβική λέξη «jawāhir» (جواهر), η οποία σημαίνει πολύτιμος λίθος, ουσία ή απόσταγμα. Κατά την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ο όρος χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει πολύτιμα κοσμήματα και φυλαχτά, αντικείμενα δηλαδή μεγάλης αξίας και σημασίας.
Με την πάροδο των χρόνων, η λέξη «τζιβαέρι» πέρασε στην ελληνική γλώσσα, διατηρώντας την έννοια του πολύτιμου αντικειμένου, αλλά αποκτώντας σταδιακά και μεταφορική σημασία. Στη λαϊκή ποίηση και τα παραδοσιακά τραγούδια, η λέξη χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει κάτι εξαιρετικά αγαπητό και ανεκτίμητο, όπως ένα παιδί, έναν σύντροφο ή ακόμη και την πατρίδα.
Πριν η Κλαυδία το φέρει στη σκηνή της Eurovision, το «τζιβαέρι» είχε ήδη χαράξει τη δική του πορεία στη μουσική παράδοση της Ελλάδας. Ένα από τα πιο γνωστά παραδείγματα είναι η ερμηνεία της Δόμνας Σαμίου στο μικρασιάτικο θρήνο «Τζιβαέρι μου», όπου η λέξη χρησιμοποιείται τρυφερά από μια μητέρα που αποχαιρετά το παιδί της στην ξενιτιά.
Στη συγκεκριμένη μελωδία, το «τζιβαέρι» δεν είναι απλώς ένα κόσμημα, αλλά το ίδιο το παιδί, ένα πολύτιμο κομμάτι της καρδιάς της. Οι στίχοι «το τζιβαέρι μου, το μοσχολούλουδό μου» φανερώνουν τη βαθιά συναισθηματική σύνδεση, αποδίδοντας στη λέξη την έννοια του μοναδικού και του αναντικατάστατου.
Η λέξη «τζιβαέρι» δεν περιορίζεται στη μουσική παράδοση, αλλά έχει ενταχθεί στην καθημερινή γλώσσα, κυρίως σε περιοχές της νησιωτικής και ηπειρωτικής Ελλάδας. Εκεί, οι άνθρωποι την χρησιμοποιούν για να εκφράσουν την αξία ενός αγαπημένου προσώπου, ενός παιδιού ή ακόμη και ενός αντικειμένου με συναισθηματική σημασία. Το «τζιβαέρι» δεν δηλώνει απλώς κάτι ακριβό, αλλά κάτι που έχει ανεκτίμητη συναισθηματική αξία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το «τζιβαέρι» δεν πρέπει να συγχέεται με το «τζιέρι», μια άλλη λέξη που χρησιμοποιείται για αγαπημένα πρόσωπα, αλλά με διαφορετική προέλευση. Το «τζιέρι» προέρχεται από το τουρκικό «ciğer», που σημαίνει σπλάχνο, δηλώνοντας μια ακόμη πιο εσωτερική και βαθιά συναισθηματική σύνδεση.
Η επιλογή της Κλαυδίας να συμπεριλάβει τη λέξη στο τραγούδι της, ενισχύει τη νοσταλγία και την παραδοσιακή ελληνική ταυτότητα, ενώ παράλληλα ενώνει το παρελθόν με το παρόν σε μια μοναδική μουσική αφήγηση.
Η Κλαυδία μάγεψε το κοινό με την αισθαντική της ερμηνεία στο τραγούδι «Αστερομάτα», εξασφαλίζοντας την πρόκριση της Ελλάδας στον μεγάλο τελικό της Eurovision 2025.
Η σκηνοθετική επιμέλεια του Φωκά Ευαγγελινού και η μουσική παραγωγή των Arcade συνέβαλαν σε μια καθηλωτική σκηνική παρουσία που ανέδειξε τη συναισθηματική ένταση του κομματιού.
Το The Times χαρακτήρισε την εμφάνιση της Κλαυδίας ως μία από τις πιο συγκινητικές της βραδιάς, σε ένα διαγωνισμό γεμάτο εκκεντρικές συμμετοχές. Το τραγούδι «άγγιξε το κοινό όσο κανένα», οδηγώντας την Ελλάδα στην τελική φάση του διαγωνισμού. Μετά την ανακοίνωση της πρόκρισης, η Κλαυδία εξέφρασε τη συγκίνησή της στα κοινωνικά δίκτυα, γράφοντας «Για την Ελλάδα», ενώ το κοινό την αποθέωσε για την ερμηνεία της.
Η σκηνική εμφάνιση της Κλαυδίας στον Β’ Ημιτελικό της Eurovision 2025 ξεχώρισε για την απλότητα και την αυθεντικότητά της. Η τραγουδίστρια εμφανίστηκε ξυπόλυτη στη σκηνή, ενισχύοντας τη συναισθηματική δύναμη της ερμηνείας της και αποπνέοντας μια αίσθηση γνησιότητας. Το BBC αποθέωσε την επιλογή της, επισημαίνοντας ότι η ερμηνεία της «άγγιξε τις ψυχές εκατομμυρίων τηλεθεατών». Κατά τη διάρκεια της εμφάνισής της, φορούσε ένα μαύρο φόρεμα, ενώ στο εντυπωσιακό φινάλε αποκαλύφθηκε ένα λευκό ένδυμα, κερδίζοντας τις εντυπώσεις του κοινού. Η αλλαγή αυτή πραγματοποιήθηκε μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα με τη βοήθεια μίας χορεύτριας, η οποία, σύμφωνα με βίντεο που κυκλοφόρησε στο TikTok, τράβηξε το μαύρο φόρεμα ενώ η Κλαυδία βρισκόταν πάνω σε έναν βράχο.
@mixeirotera_ #mixeirotera ♬ πρωτότυπος ήχος – mixeirotera_
Η «Αστερομάτα» αφιερώθηκε στη θεματική του αποχωρισμού και της πορείας προς την ελπίδα και το φως, με τη σκηνοθεσία να υποστηρίζει αυτή την έντονη συναισθηματική φόρτιση. Η Κλαυδία ήταν μόνη στη σκηνή στο μεγαλύτερο μέρος της ερμηνείας, ενώ η συμμετοχή της χορεύτριας ενίσχυσε τη δυναμική της εμφάνισης. Η ελληνική συμμετοχή ήταν η τελευταία που ανακοινώθηκε ότι προκρίνεται στον τελικό, γεγονός που διατήρησε αμείωτη την αγωνία μέχρι το τέλος της βραδιάς. Τη στιγμή της ανακοίνωσης, η Κλαυδία ξέσπασε σε δάκρυα χαράς, με τα μέλη της ελληνικής αποστολής να τη συγχαίρουν θερμά, εμφανώς συγκινημένοι από την επιτυχία της.
Ο μεγάλος τελικός της Eurovision 2025 θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 17 Μαΐου στη Βασιλεία της Ελβετίας, όπου η Ελλάδα θα βρεθεί ανάμεσα σε 26 χώρες για να διεκδικήσει τη νίκη. Η εντυπωσιακή σκηνική παρουσία και η έντονη συναισθηματική ερμηνεία της Κλαυδίας έχουν ήδη δημιουργήσει προσδοκίες για μια δυναμική εμφάνιση, με το κοινό να την στηρίζει θερμά σε κάθε της βήμα.