11-istories-poy-kryvoyn-oi-megalyteres-markes-sta-onomata-toys-kai-ton-zara-einai-i-pio-synarpastiki-68875
14:11

11 ιστορίες που κρύβουν οι μεγαλύτερες μάρκες στα ονόματα τους και των Ζara είναι η πιο συναρπαστική

14:11
Χριστίνα Προφαντή

Η δημιουργικότητα και η απλότητα μερικών από τις πιο επιτυχημένες μάρκες είναι αυτό που τις έκανε αμέσως αναγνωρίσιμες και αξέχαστες. Χωρίς δυσκολίες, επικοινωνούν με το κοινό τους ακριβώς το μήνυμα που θέλουν να στείλουν. Ωστόσο, η προέλευση μερικών από αυτές είναι πιο ενδιαφέρουσα από ό,τι νομίζετε.

Σας παρουσιάζουμε μια σειρά από περίεργα γεγονότα σχετικά με τα ονόματα των πιο δημοφιλών εμπορικών σημάτων στον κόσμο.

Advertisement

1. Pepsi, ένα ποτό για δυσπεψία

Όπως πολλά άλλα αεριούχα αναψυκτικά, η Pepsi άρχισε να πωλείται ως φάρμακο για την δυσπεψία. Ο φαρμακοποιός Caleb Bradham το παρασκεύασε στο φαρμακείο του με τη χρήση μείγματος ζάχαρης, καραμέλας, νερού, λεμονιού, ξηρών καρπών και μοσχοκάρυδου. Το αρχικό όνομα ήταν το “Brad’s Drink”, το οποίο πωλήθηκε με το σύνθημα: “Ενθουσιώδες, Αναζωογονητικό, Βοηθάει την Ανακούφιση Πέψης”.

Advertisement

Το ποτό αποδείχθηκε τόσο δημοφιλές ώστε ο Bradham αποφάσισε να αλλάξει το όνομά του σε πιο ελκυστικό. Έτσι, αντλώντας έμπνευση από τη λέξη δυσπεψία, το ιατρικό όνομα για τη δυσπεψία, και το καρύδι που ήταν μέρος της συνταγής, μετονομάστηκε σε προϊόν “Pepsi-Cola”. Σήμερα, αυτό το αναψυκτικό που πλέον μετράει έναν αιώνα είναι ένα εμπορικό σήμα που έχει αναπτυχθεί σταθερά χάρη τις διαφημίσεις που γίνονται από διάσημους καλλιτέχνες και διασημότητες.

Advertisement

2. Google, ένα τυπογραφικό λάθος

Η μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης στον κόσμο ανέπτυξε ένα σημαντικό εμπορικό σήμα που επεκτάθηκε σαν ένας γίγαντας των επικοινωνιών και οδήγησε ακόμη και στη δημιουργία του ρήματος “google” στην αγγλική γλώσσα. Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η Google διαθέτει σήμερα ένα από τα πιο εκτεταμένα κέντρα δεδομένων στον κόσμο, τα οποία συλλέγουν πληροφορίες στο διαδίκτυο.

Advertisement

Ακόμη και κατά τη διάρκεια του έτους σπουδών τους στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, οι ιδρυτές της, ο Larry Page και ο Sergey Brin, γνώριζαν ήδη τις δυνατότητες που είχε η εταιρεία τους. Γι ‘αυτό το αρχικό σχέδιο ήταν να το ονομάσουν “googol”, με βάση τον αριθμό Googol, ο οποίος ισοδυναμεί με το 10 στην 100η δύναμη, έναν τεράστιο αριθμό, αλλά που δεν είναι άπειρος.

Λόγω ενός λάθους, ο Larry Page συλλάβισε λάθος το όνομα: Αντί για το “googol”, έγραψε “google” και ο ιστός και η εταιρεία καταχωρήθηκαν με αυτό το “σφάλμα.” Αλλά, στην πραγματικότητα, αυτό το λάθος έπιασε μόνο για να διακρίνει την μηχανή αναζήτησης από τις υπόλοιπες και να ανέλθει σε αυτό που είναι σήμερα.

3. McDonald’s, οι εφευρέτες του fast food

Ο επιχειρηματίας Ray Kroc ήταν ο ηγέτης πίσω από την επέκταση της αλυσίδας, αλλά το αρχικό του όνομα προέρχεται από το επώνυμο των εφευρετών της έννοιας “fast food”: ο Maurice “Mac” και ο Richard “Dick” McDonald. Πριν το 1940, είχαν στην ιδιοκτησία τους ένα επιτυχημένο εστιατόριο, αλλά μόλις τελείωσε ο Β Παγκόσμιος Πόλεμος, αποφάσισαν να δοκιμάσουν ένα νέο σύστημα για να μειώσουν το χρόνο που περίμεναν οι άνθρωποι για το φαγητό τους.

Advertisement

Το πρώτο McDonald’s άνοιξε το 1948. Είχε ένα μενού μόνο μερικών πιάτων και εκτελούσε τυποποιημένες διαδικασίες που επέτρεψαν στους αδελφούς να επιταχύνουν την προετοιμασία των τροφίμων και να το πουλήσουν σε πολύ ανταγωνιστική τιμή. Η επιτυχία τους οδήγησε στην ανακατασκευή της αρχιτεκτονικής του εστιατορίου, κατασκευάζοντας το πρωτότυπο των διάσημων χρυσών καμάρων στο λογότυπο.

Λίγο αργότερα, οι αδελφοί McDonald αγόρασαν στον Ray Krocs πολλά μίξερ milkshake σε μια εποχή όπου η αγορά ήταν σε ύφεση. Ο επιχειρηματίας συγκλονίστηκε από την αποτελεσματικότητα του εστιατορίου και κατέληξε στην ιδέα της ανάπτυξης franchises σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες. Έγινε ο πράκτοράς τους και αγόρασε το 100% της επιχείρησης τη δεκαετία του 1960.

Οι διάσημες χρυσές καμάρες που προσδιορίζουν την μάρκα έχουν εξελιχθεί με το χρόνο, αλλά είναι ακόμα ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα λογότυπα στον πλανήτη λόγω της απλότητας και του ζωντανού τους χρώματος.

4. Gatorade, βοήθεια στη νίκη

Όταν το 1965, η ομάδα του πανεπιστημίου Florida Gators παρουσίαζε ανεπαρκείς επιδόσεις και μια σειρά από ασθένειες που σχετίζονται με τη θερμότητα στον γήπεδο, οι γιατροί ήρθαν να βοηθήσουν μετά από αίτημα του προπονητή για να μάθουν τι συνέβη.

Οι ειδικοί ανακάλυψαν ότι όταν οι παίκτες έπαιζαν ένα παιχνίδι, έχαναν ηλεκτρολύτες και υδατάνθρακες, αλλά δεν τις ανακτούσαν, έτσι ανέπτυξαν ένα ποτό που ικανοποιούσε αυτές τις ανάγκες. Το ονόμασαν Gator-Aid. Το προϊόν αποδείχθηκε μια τεράστια επιτυχία μεταξύ των Gators και η δημοτικότητά του εξαπλώθηκε σαν φωτιά στον αθλητικό κόσμο.

Όταν ήρθε η ώρα να αρχίσει να το παράγει εμπορικά, το όνομα αντικαταστάθηκε με το Gatorade. Ωστόσο, η επιτυχία του ενισχύθηκε με τα χρόνια και σήμερα το εμπορικό σήμα έχει επεκταθεί σε κάτι πολύ μεγαλύτερο από τα έντονα χρωματισμένα ποτά.

5. Rolex, ο ψίθυρος της επιτυχίας

Σύμφωνα με τον Hans Wilsdorf, ιδρυτή της μάρκας αποκλειστικών ρολογιών, δοκίμασε τα πάντα για να δώσει στο νέο προϊόν του ένα σωστό όνομα. Ο Wilsdorf αναζητούσε κάτι σύντομο που θα μπορούσε να εκφραστεί εύκολα σε οποιαδήποτε γλώσσα. Θα έπρεπε επίσης να φαίνεται καλό στην επιφάνεια του ρολογιού.

Αφού συνδύασε όλα τα γράμματα της αλφαβήτου σε χιλιάδες παραλλαγές και σκέφτηκε εκατοντάδες πιθανά ονόματα, κανένας δεν φαινόταν αρκετά καλό. Αλλά ένα ταξίδι σε άμαξα με άλογα θα άλλαζε τη μοίρα της νεοϊδρυθείσας εταιρείας του, γιατί μια «μεγαλοφυΐα», όπως την αποκάλεσε, ψιθύρισε τη λέξη «Rolex» στο αυτί του.

6. ΙΚΕΑ, το σκανδιναβικό αίνιγμα

Ιδρύθηκε το 1943, όταν ο δημιουργός της ήταν μόλις 17 ετών, η IKEA προχώρησε στην πώληση παντός είδους αντικειμένων για να αποτελέσει το σημείο αναφοράς της σουηδικής δημιουργικότητας παγκοσμίως με έπιπλα για συναρμολόγηση που διευκολύνουν τη συσκευασία και τη μεταφορά.

Ωστόσο, όσοι δεν καταλαβαίνουν τα σουηδικά πάντα αναρωτιούνται τι σημαίνει η λέξη IKEA στη γλώσσα αυτή. Η απάντηση; Είναι ένα ακρωνύμιο που είναι ένα σύνθετο των πρώτων γραμμάτων του ονόματος και του επωνύμου του ιδρυτή: το Ingvar Kamprad, το αγρόκτημα στο οποίο μεγάλωσε: το Elmtaryd, και την πόλη στη νότια Σουηδία όπου βρισκόταν: Agunnaryd.

Περίεργο γεγονός: Σε αντίθεση με την εταιρεία, το όνομα κάθε προϊόντος έχει σουηδική προέλευση (ως επί το πλείστον). Οι κατηγορίες μπορούν να βρεθούν στο λεξικό IKEA.

7. Häagen-Dazs, Δανική … υπερηφάνεια;

Αυτό το premium παγωτό χρειάστηκε πολύ για να ικανοποιήσει τους ουρανίσκους του αμερικανικού κοινού, ή αυτό είναι που προσπάθησαν να μας κάνουν να πιστέψουμε. Ο δημιουργός του, ο Reuben Mattus, ήταν στην πραγματικότητα ένας Εβραίος μετανάστης από την Πολωνία που έζησε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Μαζί με τη σύζυγό του, δημιούργησαν ένα όνομα που φαίνεται σκανδιναβικό, αλλά είναι απλώς μια λέξη που εφήυραν.

Ονομάζοντας το παγωτό Häagen-Dazs, εκπλήρωσε ένα διπλό σκοπό. Ο Mattus ήθελε να αποτίσει φόρο τιμής στη Δανία, τη μόνη χώρα που υπερασπίστηκε τους Εβραίους κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου, οπότε χρησιμοποίησε τη δανική ορθογραφία στο όνομα της μάρκας του. Ήθελε επίσης να προσθέσει ένα κομμάτι εξωτισμού, δεδομένου ότι ήταν παγωτό υψηλότερης ποιότητας. Ήταν σίγουρος ότι το όνομα θα έδινε στο προϊόν του ένα πιο ξεχωριστό προφίλ.

8. Zara, εμπνευσμένο από μια ταινία

Όταν ο μεγιστάνας Amancio Ortega ήθελε να ονομάσει την επιχείρηση ρούχων του, αρχικά σκέφτηκε να την ονομάσει “Zorba”, όπως η ταινία του 1964, Zorba The Greek, καθώς ήταν ένας μεγάλος θαυμαστής της ταινίας με τον Anthony Quinn. Είχε κάνει ακόμη το πλαίσιο για να βάλει τα γράμματα στην αφίσα του καταστήματός του στη Λα Κορούνια.

Ωστόσο, λίγο πριν από τα εγκαίνια του 1975, συνειδητοποίησε ότι το κατάστημά του ήταν αρκετά κοντά σε ένα μπαρ που ονομάστηκε και αυτό “Zorba”. Επειδή αυτό θα μπέρδευε τους πελάτες να υπάρχουν 2 επιχειρήσεις με το ίδιο όνομα σε μια τέτοια μικρή ακτίνα, ο Ortega αποφάσισε να προσθέσει ένα “a” και να αφαιρέσει το “b”, φτιάχνοντας το όνομα μιας από τις πιο αναγνωρίσιμες ισπανικές μάρκες παγκοσμίως.

9. Amazon.com, ένας ποταμός από πιθανότητες

Το Amazon.com ξεκίνησε στο γκαράζ του Jeff Bezos το 1994, αλλά δεν έφερε πάντα το όνομα που το διακρίνει σήμερα. Αυτό που αρχικά ήταν ένα ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο επρόκειτο να έχει το μαγικό όνομα “Cadabra”. Ωστόσο, ο πρώτος δικηγόρος του εμπορικού σήματος, ο Todd Tarbert, έπεισε τον Bezos ότι η λέξη ακουγόταν πολύ παρόμοια με το “cadaver” που σημαίνει πτώμα.

Ήταν καιρός να διαλέξουν ένα άλλο όνομα. Ο Bezos σκέφτηκε το όνομα Relentless. Στην πραγματικότητα, ο ιστότοπος υπάρχει και τώρα και ανακατευθύνει τον χρήστη στο Amazon.com.

Αλλά τελικά, επιλέχθηκε το όνομα Amazon και έτσι, “το μεγαλύτερο βιβλιοπωλείο στον κόσμο” θα φέρει το όνομα του μεγαλύτερου ποταμού στον κόσμο, τον Αμαζόνιο. Δεν θα ήταν απλώς ένα ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο, αλλά μια τεχνολογική διαδικασία που θα απλοποιούσε για πάντα τις ηλεκτρονικές αγορές και την ιστορία. Έτσι έμοιαζε με τη δεκαετία του ’90 (δείτε το λογότυπο με τον ποταμό).

10. Verizon, η ένωση 2 ιδεών

Η Verizon είναι ένας γίγαντας των τηλεπικοινωνιών στις Ηνωμένες Πολιτείες και το όνομα είναι μια μεταφορά για την προέλευσή της. Η εταιρεία προέκυψε από τη συγχώνευση μεταξύ της Bell Atlantic και της GTE το 2000. Το όνομα, με τον ίδιο τρόπο, είναι ένα μείγμα 2 λέξεων: veritas, μια λατινική λέξη που σημαίνει “αλήθεια” και ορίζοντας.

11. Starbucks, ο λογοτεχνικός ναύτης

Η ιστορία του παγκοσμίως γνωστού καφέ συνδέεται στενά με τη θάλασσα. Το πρώτο κατάστημα άνοιξε στο Σιάτλ, μια πόλη λιμάνι, και το λογότυπο απεικονίζει μια γοργόνα με δύο ουρές. Το μοναδικό του όνομα προέρχεται επίσης από τον ωκεανό, συγκεκριμένα από έναν που υπάρχει στην αγγλική λογοτεχνία.

Οι ιδρυτές της Starbucks προέρχονται από τον ακαδημαϊκό κόσμο: ο Jerry Baldwin και ο Zev Siegel ήταν καθηγητές Αγγλικών και Ιστορίας, ενώ ο Gordon Bowker ήταν συγγραφέας. Δεν είναι λοιπόν περίεργο το γεγονός ότι η μάρκα υιοθέτησε ένα λογοτεχνικό όνομα. Μεταξύ των πιθανών ονομάτων ήταν το “Redhook” και ο σχεδόν νικητής “Cargo House”, αλλά απορρίφθηκαν. Η αναζήτηση μετατοπίστηκε σε λέξεις που ξεκινούσαν με “st” επειδή οι διαφημιστές είπαν ότι ήταν δυνατό.

Τότε κάποιος πήρε ένα παλιό χάρτη όπου εμφανίστηκε μια πόλη εξόρυξης που ονομάζεται “Starbo”. Ο Bowker, ο συγγραφέας, συνέδεσε αμέσως τη λέξη με τον Starbuck, τον πρώτο αξιωματικό του Pequod, το φαλαινοθηρικό πλοίο στο μυθιστόρημα Moby Dick. Πρόσθεσαν ένα “s” στο όνομα και, 40 χρόνια αργότερα, αυτό το πλοίο συνεχίζει να ηγείται στα νερά της εμπορικής επιτυχίας.