Λωρίδες συνεπιβατισμού: Το νέο μέτρο που αλλάζει τις μετακινήσεις
Στο τραπέζι και για την Ελλάδα – Ακόμα και για τον Κηφισό
Ένα νέο κυκλοφοριακό μέτρο που αλλάζει ριζικά τον τρόπο μετακίνησης στις μεγάλες πόλεις εφαρμόζεται ήδη σε αρκετές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, με την Ελλάδα να εμφανίζεται πλέον ανάμεσα στις χώρες που εξετάζουν σοβαρά την υιοθέτησή του.
Ο λόγος για τις λωρίδες συνεπιβατισμού (carpooling lanes), ειδικές λωρίδες κυκλοφορίας στις οποίες επιτρέπεται η κίνηση μόνο σε οχήματα που μεταφέρουν τουλάχιστον δύο επιβάτες.

Ποιος είναι ο στόχος του μέτρου
Βασικός σκοπός είναι:
- η αποσυμφόρηση των δρόμων
- η μείωση των εκπομπών ρύπων
- ο περιορισμός της άσκοπης χρήσης ΙΧ
Η φιλοσοφία είναι απλή: η πλειονότητα των αυτοκινήτων μεταφέρει μόνο τον οδηγό. Με τη δέσμευση της αριστερής λωρίδας στις ώρες αιχμής, οι οδηγοί ενθαρρύνονται να μοιράζονται το όχημα, κερδίζοντας χρόνο και αποφεύγοντας πρόστιμα.

Παρίσι και Ευρώπη δείχνουν τον δρόμο
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα εφαρμογής είναι το Παρίσι, όπου από τον Μάρτιο το μέτρο ισχύει σε βασικούς αυτοκινητόδρομους γύρω από την πρωτεύουσα.
Οι λωρίδες συνεπιβατισμού:
- λειτουργούν κυρίως τις εργάσιμες ημέρες
- ενεργοποιούνται στις ώρες αιχμής
- φέρουν ειδική σήμανση με λευκό ρόμβο
Ποιοι εξαιρούνται από τον περιορισμό
Ακόμα κι αν κινούνται με έναν επιβάτη, επιτρέπεται η χρήση της λωρίδας από:
- ταξί
- μέσα μαζικής μεταφοράς
- ασθενοφόρα και περιπολικά
- μοτοσικλέτες με δύο αναβάτες
- οχήματα ΑμεΑ ή οχήματα που εξυπηρετούν άτομα με αναπηρία

Στο τραπέζι και στην Ελλάδα
Το θέμα ήρθε στο προσκήνιο και στην Ελλάδα, μετά από δηλώσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη.
Αναφερόμενος στο κυκλοφοριακό της Αθήνας, τόνισε ότι σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις εφαρμόζονται αντικίνητρα για τη μετακίνηση με ΙΧ, λέγοντας χαρακτηριστικά πως:
«Όποιος κινείται μόνος του σε αυτοκίνητο πληρώνει πρόστιμο».
Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αποκλείεται πιλοτική εφαρμογή ακόμα και στον Κηφισό.
«Μαύρα» ραντάρ και αυστηρά πρόστιμα
Η επιτήρηση γίνεται μέσω ειδικών «μαύρων» ραντάρ με:
- θερμικούς αισθητήρες
- συστήματα τεχνητής νοημοσύνης
Τα συστήματα αναλύουν εικόνες από το εσωτερικό των οχημάτων και εντοπίζουν αν ο οδηγός κινείται μόνος.
Το πρόστιμο για παραβίαση φτάνει τα 135 ευρώ, με δυνατότητα μείωσης αν πληρωθεί άμεσα.






