Ένα νέο κυκλοφοριακό μέτρο που αλλάζει ριζικά τον τρόπο μετακίνησης στις μεγάλες πόλεις εφαρμόζεται ήδη σε αρκετές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, με την Ελλάδα να εμφανίζεται πλέον ανάμεσα στις χώρες που εξετάζουν σοβαρά την υιοθέτησή του.
Ο λόγος για τις λωρίδες συνεπιβατισμού (carpooling lanes), ειδικές λωρίδες κυκλοφορίας στις οποίες επιτρέπεται η κίνηση μόνο σε οχήματα που μεταφέρουν τουλάχιστον δύο επιβάτες.
Βασικός σκοπός είναι:
Η φιλοσοφία είναι απλή: η πλειονότητα των αυτοκινήτων μεταφέρει μόνο τον οδηγό. Με τη δέσμευση της αριστερής λωρίδας στις ώρες αιχμής, οι οδηγοί ενθαρρύνονται να μοιράζονται το όχημα, κερδίζοντας χρόνο και αποφεύγοντας πρόστιμα.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα εφαρμογής είναι το Παρίσι, όπου από τον Μάρτιο το μέτρο ισχύει σε βασικούς αυτοκινητόδρομους γύρω από την πρωτεύουσα.
Οι λωρίδες συνεπιβατισμού:
Ακόμα κι αν κινούνται με έναν επιβάτη, επιτρέπεται η χρήση της λωρίδας από:
Το θέμα ήρθε στο προσκήνιο και στην Ελλάδα, μετά από δηλώσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη.
Αναφερόμενος στο κυκλοφοριακό της Αθήνας, τόνισε ότι σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις εφαρμόζονται αντικίνητρα για τη μετακίνηση με ΙΧ, λέγοντας χαρακτηριστικά πως:
«Όποιος κινείται μόνος του σε αυτοκίνητο πληρώνει πρόστιμο».
Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αποκλείεται πιλοτική εφαρμογή ακόμα και στον Κηφισό.
Η επιτήρηση γίνεται μέσω ειδικών «μαύρων» ραντάρ με:
Τα συστήματα αναλύουν εικόνες από το εσωτερικό των οχημάτων και εντοπίζουν αν ο οδηγός κινείται μόνος.
Το πρόστιμο για παραβίαση φτάνει τα 135 ευρώ, με δυνατότητα μείωσης αν πληρωθεί άμεσα.