ta-cheirokinita-kivotia-tachytiton-tha-apotelesoyn-eidos-pros-exafanisi-72064
15:23

Τα χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων θα αποτελέσουν είδος προς εξαφάνιση

15:23
Newsroom

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ότι το μεγαλύτερο μέρος του καταναλωτικού κοινού επιλέγει αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων για πιο εύκολη οδήγηση. Με τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων να βρίσκονται στο άκρον άωτον της δόξας τους και τις ηλεκτρικές τεχνολογίες να κερδίζουν συνεχώς έδαφος, για πόσο ακόμα οι κατασκευαστές θα επενδύουν στα… ξεπερασμένα μηχανικά;

Μηχανικά κιβώτια ταχυτήτων: Το νέο είδος υπό εξαφάνιση

Σε είδος υπό εξαφάνιση εξελίσσονται τα μηχανικά κιβώτια ταχυτήτων, με τους κατασκευαστές να στρέφονται στα σύγχρονα αυτόματα διπλού συμπλέκτη ή στα εξελιγμένα με μετατροπέα ροπής. Τα τελευταία όχι μόνο επιτυγχάνουν γρήγορες αλλαγές ταχυτήτων, αλλά προσφέρουν αντίστοιχα χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, υψηλή αντοχή και μειωμένες ανάγκες συντήρησης.

Advertisement

Η σταδιακή εγκατάλειψη των χειροκίνητων κιβωτίων επισπεύδεται και από τη σταδιακή αύξηση της δημοφιλίας των ηλεκτρικών. Αποδίδοντας το μέγιστο ροπής σχεδόν ακαριαία, τα ηλεκτρικά μοτέρ δεν χρειάζονται κιβώτια ταχυτήτων πολλών σχέσεων. Ως εκ τούτου, το μηχανικό κιβώτιο… εκτοπίζεται.

Σύμφωνα, ωστόσο, με δημοσίευμα του Automotive News Canada, υπάρχει ακόμη ένας παράγοντας, ο οποίος ενδέχεται να δώσει τη χαριστική βολή στα ηγεμονεύοντα κιβώτια ταχυτήτων. Και αυτός δεν είναι άλλος από τα συστήματα ασφαλείας που η ΕΕ καθιστά υποχρεωτικά στα νέα αυτοκίνητα από το 2022, με φόντο τη μείωση του αριθμού των ατυχημάτων.

Advertisement

Βασικότερο όλων, λοιπόν, είναι το σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης. Όπως αναφέρεται, οι μηχανισμοί που απαιτούνται για την ομαλή συνεργασία του συστήματος AEB (automatic emergency braking) με ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων είναι λιγότερο πολύπλοκοι.

Advertisement

Ακόμη, δεδομένης της ολοένα και αυξανόμενης ζήτησης για τα αυτόματα κιβώτια, θα ήταν ασύμφορο για τους κατασκευαστές να ενσωματώσουν τα υποχρεωτικά συστήματα ασφαλείας και στα αυτοκίνητα με τα μηχανικά κιβώτια. Η ζήτηση για τα οποία συνεχώς φθίνει.

Η τακτική των αυτοβιομηχανιών

Την παραπάνω πολιτική ακολουθεί μεταξύ άλλων η Subaru. Τα αυτοκίνητά της με χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων δεν εφοδιάζονται με τη δέσμη συστημάτων ασφαλείας “Eyesight”. Πέρα από το οικονομικό σκέλος, στελέχη της μάρκας αναφέρουν πως τα σχετικού τύπου αυτοκίνητα δεν διαθέτουν ηλεκτρικό χειρόφρενο. Το τελευταίο, εφόσον επενέβαινε το σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης, θα απέτρεπε την επιπλέον «κύλιση» του αυτοκινήτου.

Στον αντίποδα, η Mazda εξοπλίζει τα μηχανικού κιβωτίου αυτοκίνητά της, με το σύστημα αυτόνομου φρεναρίσματος “Smart City Brake Support”. Έτσι αποδεικνύει πως «μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων» και «συστήματα ασφαλείας» δεν είναι έννοιες αντίθετες.

city break support

Advertisement

«Δεν θέλουμε να τιμωρήσουμε τους οδηγούς που θέλουν να επιλέξουν ένα μηχανικό κιβώτιο», ανέφερε ο Chuck Reimer, Manager of Product communications στη Mazda Canada.

Όπως πρόσθεσε, η ακινητοποίηση/ απενεργοποίηση του οχήματος εφόσον ο οδηγός ξεχάσει να πατήσει το πεντάλ του συμπλέκτη, δεν λειτουργεί αποτρεπτικά για την ενσωμάτωση συστημάτων ασφαλείας στα αυτοκίνητα με μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων.

Ενδεικτικά, το σύστημα Radar Cruise Control της Mazda, το οποίο ανήκει στον βασικό εξοπλισμό των πλούσιων εκδόσεων, συνεργάζεται αρμονικά με ένα μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων. Η λειτουργία του είναι να διατηρεί την κατάλληλη ταχύτητα και τη βέλτιστη απόσταση από το προπορευόμενο αυτοκίνητο. Μολονότι ο οδηγός πρέπει να αλλάξει σχέση αν η ταχύτητα πέσει κάτω από ωφέλιμο εύρος λειτουργίας του κινητήρα, το σύστημα δεν θα σταματήσει να λειτουργεί.

κιβώτια ταχυτήτων

Advertisement

Στο ίδιο μήκος κύματος και η Toyota εφοδιάζει όλα τα μοντέλα της με το σύστημα Safety Sense, που είναι ειδικά εξελιγμένο ώστε να λειτουργεί και με τα μηχανικά κιβώτια.

Το ίδιο πράττει και η Ford. Τόσο τα… χειροκίνητα Bronco όσο και Mustang «απολαμβάνουν» το σύστημα AEB, κάτι που καταδεικνύει πως η μάρκα δεν αγνοεί τους οδηγούς που προτάσσουν την οδηγική απόλαυση.

Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των τελευταίων για επέκταση του… προσδόκιμου ζωής των μηχανικών κιβωτίων, υπάρχει μια ακόμη η απειλή: Οι υβριδικές τεχνολογίες.

Νέες τεχνολογίες στον συμπλέκτη

Σύμφωνα με τον Jörg Trampler, υψηλόβαθμο στέλεχος στη δημοφιλή εταιρεία κατασκευής κιβωτίων ZF, ένα μηχανικό (σ.σ. κιβώτιο ταχυτήτων) απαιτεί επιπλέον τεχνολογία, όπως είναι ένας ηλεκτρονικά ελεγχόμενος συμπλέκτης. Ο τελευταίος είναι απαραίτητος για την εξασφάλιση ομαλών και ανεπαίσθητων αλλαγών μεταξύ της λειτουργίας του ηλεκτρικού και θερμικού κινητήρα.

Το ερώτημα, λοιπόν, που επανέρχεται είναι το εξής: Για πόσο ακόμα θα έχουμε χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων;