55-metra-pano-apo-tis-polykatoikies-ellinas-pilotos-katafere-to-adianoito-kai-esose-ti-zoi-418-epivaton-5818
14:38

55 μέτρα πάνω από τις πολυκατοικίες: Έλληνας πιλότος κατάφερε το αδιανόητο και έσωσε τη ζωή 418 επιβατών

14:38
Νίκη Μουλά

Ο Έλληνας πιλότος, Σήφης Μιγάδης, κατάφερε να πετάξει 60 μέτρα πάνω από τις πολυκατοικίες, σώζοντας 418 επιβάτες από βέβαιο θάνατο.

Advertisement

Ειδικότερα, στις 9 Αυγούστου 1978, ένα Boeing 747-200 της Ολυμπιακής με 374 επιβάτες, παραλίγο να πέσει στο κέντρο της Αθήνας, λίγα μόλις λεπτά μετά την απογείωση του, με απευθείας προορισμό τη Νέα Υόρκη.

Advertisement

Ωστόσο, η αεροπορική τραγωδία αποφεύχθη χάρη στον σπουδαίο πιλότο, ο οποίος κατάφερε να κρατήσει στον αέρα το αεροσκάφος.

Advertisement

Μάλιστα, το επίτευγμα του διδάσκεται στα σεμινάρια της Boeing, καθώς νίκησε τους νόμους της φυσικής, πετώντας σε εξαιρετικά χαμηλό ύψος και με ελάχιστη ταχύτητα.

Advertisement

Το γεγονός ότι δεν συνετρίβη θεωρείται “θαύμα”, αφού σε όλες τις προσομοιώσεις που έχουν γίνει, το αεροπλάνο πάντα πέφτει.

Η κατασκευαστική εταιρεία έχει χαρακτηρίσει εκείνο το αεροσκάφος “lost” και το θεωρεί πεσμένο, παρόλο που ο πιλότος της Ολυμπιακής, κατάφερε να το προσγειώσει.

Advertisement

Το αεροσκάφος ήταν ένα διώροφο Boeing, που θεωρείτο επανάσταση στην αεροπλοΐα. Ήταν διπλάσιο σε μέγεθος από τα συνηθισμένα αεροσκάφη και χωρούσε μεγάλο αριθμό επιβατών.

Εκείνη την ημέρα, το αεροσκάφος είχε 374 επιβάτες, εκ των οποίων οι περισσότεροι ήταν Αμερικανοί τουρίστες και 18 μέλη πληρώματος.

Ο Έλληνας πιλότος είχε 32 χρόνια εμπειρία και τα τελευταία χρόνια είχε αναλάβει το πιλοτάρισμα των jumbo της Ολυμπιακής, ενώ συγκυβερνήτης ήταν ο Κ. Φικάρδος, στενός φίλος του Μιγάδη, με τον οποίο συνεργάστηκε πολλά χρόνια και έκαναν πολλά ταξίδια μαζί.

Η απογείωση και η καταστροφή του κινητήρα στο αεροπλάνο που πιλόταρε ο Έλληνας πιλότος

Στις 2 το μεσημέρι, το πλήρωμα πήρε τις θέσεις του και το αεροπλάνο, με 160 τόνους καύσιμα, μπήκε στον αεροδιάδρομο για την απογείωση.

Κατά την απογείωση, δεν μπόρεσε να πάρει ύψος και δεν είχε αρκετή ταχύτητα για να απογειωθεί.

Πριν οι ρόδες ξεκολλήσουν από το έδαφος, ακούστηκε μια έκρηξη από τον δεξί κινητήρα, ο οποίος καταστράφηκε.

Ο Έλληνας πιλότος δεν μπορούσε να σταματήσει και έδωσε εντολή στον Φικάρδο να μαζέψει τις ρόδες για να συνεχίσει.

Ο πιλότος έδινε μάχη να ανυψωθεί και όσοι βρίσκονταν στο αεροδρόμιο πίστευαν ότι θα έπεφτε.

Με ελάχιστο ύψος κατάφερε να περάσει το πρώτο εμπόδιο, που ήταν ο λόφος “Πανί” στον Άλιμο, ο οποίος είχε ύψος 200 μέτρα.

Ο Έλληνας πιλότος πέταξε σε ύψος μόλις 209 μέτρων και στη συνέχεια το αεροπλάνο έχασε ξανά ύψος, την ίδια στιγμή που ο Φικάρδος έστελνε σήματα κινδύνου στον πύργο ελέγχου. Στο αεροδρόμιο είχε σημάνει συναγερμός.

Το αεροπλάνο πέρασε πάνω από τις πολυκατοικίες της Καλλιθέας και της Νέας Σμύρνης και ξυστά από το κτίριο της Interamerican στη Συγγρού.

Όπως είχε υπογραμμίσει μια αεροσυνοδός, είδαν σε κοντινή απόσταση τους υπαλλήλους που εργάζονταν στα γραφεία τους, οι οποίοι τους κοιτούσαν με έκπληξη.

Το αεροσκάφος πετούσε με ταχύτητα μόλις 160 μιλίων, σε ύψος 55 μέτρων από το έδαφος.

Ο Έλληνας πιλότος επέλεξε να το κρατήσει σταθερό σε οριζόντια θέση, καθώς γνώριζε πολύ καλά την αεροδυναμική και όπως είχε επισημάνει σε συνέντευξη του, παρέκαμψε πολλούς κανόνες, για να το κρατήσει στον αέρα. Δεν μπορούσε να το στρίψει και να κάνει ελιγμούς. Πήγαινε μόνο ευθεία και αποφάσισε να κινηθεί προς το όρος του Αιγάλεω, για να πέσει τουλάχιστον σε ακατοίκητη περιοχή. Εκείνα τα δραματικά δευτερόλεπτα, στο πιλοτήριο επικρατούσε σιγή.

Παράλληλα, ο μηχανικός βελτίωνε την κατάσταση των κινητήρων, ενώ οι κυβερνήτες ήταν απόλυτα συγκεντρωμένοι και ψύχραιμοι.

Αυτός ήταν ο λόγος που οι επιβάτες δεν κατάλαβαν τίποτα και μερικοί πίστευαν ότι η χαμηλή πτήση στην Αθήνα ήταν στο πρόγραμμα.

Πολλοί έβγαζαν φωτογραφίες από τα παράθυρα, ενώ περνούσαν πάνω από τις στέγες των κτιρίων.

Ο πύργος ελέγχου δεν γνώριζε την κατάληξη του αεροσκάφους, ενώ με λεπτούς χειρισμούς και μικρούς ελιγμούς ο Έλληνας πιλότος κατάφερε να το στρίψει και να επιστρέψει πίσω.

Οι εργαζόμενοι του Ελληνικού που το είδαν να έρχεται από τον Πειραιά, δεν το πίστευαν.

Το αεροπλάνο κατευθύνθηκε προς τη θάλασσα, άδειασε μέρος των καυσίμων και προσγειώθηκε.

Η άφιξη του αεροσκάφους έγινε σε πανηγυρικό κλίμα.

Ο Έλληνας πιλότος κατέβηκε από το αεροπλάνο ανακουφισμένος και εκεί τον περίμεναν οι δύο του κόρες.

Τις είχε ειδοποιήσει ένας ξάδερφος τους, ο οποίος είδε το αεροπλάνο να πετάει λίγα μέτρα πάνω από το γήπεδο του Πανιωνίου και τους είπε ότι παραλίγο να χτυπήσει τον προβολέα του γηπέδου και ότι έπεφτε.

Όπως είχε δηλώσει ο Έλληνας πιλότος το 1994, σε συνέντευξη του στην εκπομπή του Κώστα Παπαπέτρου “Μια στις χίλιες”, “όσοι ζούμε μετά από αυτό, ζούμε λαθραία”.

Μετά την παρολίγον τραγωδία, πήρε ξανά τη θέση στο πιλοτήριο νέου αεροσκάφους και στις 6 το απόγευμα πέταξε με το υπόλοιπο πλήρωμα για τη Νέα Υόρκη.

Αν είχε πέσει, θα ήταν η μεγαλύτερη αεροπορική τραγωδία στα ελληνικά χρονικά.

Ο Έλληνας πιλότος που έσωσε 418 επιβάτες

Ο Έλληνας πιλότος που έσωσε 418 επιβάτες