mia-alli-athina-pos-tha-einai-to-kentro-meta-tin-oloklirotiki-metamorfosi-amp-8211-istorikes-allages-38432
12:01

Μία άλλη Αθήνα: Πως θα είναι το κέντρο μετά την ολοκληρωτική μεταμόρφωση – Ιστορικές αλλαγές

12:01
Newsroom

Μεταμορφωμένη Αθήνα: Πώς θα σας φαινόταν να βλέπατε μία Αθήνα διαφορετική από τη σημερινή; Δηλαδή, μία Αθήνα, η οποία να μην έχει καμία σχέση με το σήμερα; Μία Αθήνα πιο ανθρώπινη και λιγότερο φορτωμένη με αυτοκίνητα. Παρακάτω ακολουθεί η εισήγηση του Δημάρχου, Κώστα Μπακογιάννη. Αναλυτικότερα:

Advertisement

Μεταμορφωμένη Αθήνα: Η οδός Πανεπιστημίου

Από τη Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας έως την οδό Πατησίων, θα δημιουργηθεί νέος επιπλέον χώρος για πεζούς και ποδηλάτες, πλάτους 3 λωρίδων κυκλοφορίας (9 μέτρα επιπλέον πλάτος πεζοδρομίου) σε όλο το μήκος της οδού Πανεπιστημίου. Στη νέα κατάσταση θα παραμείνουν 2 λωρίδες ελεύθερες για όλα τα οχήματα και μία αποκλειστική λωρίδα για τα λεωφορεία (λεωφορειολωρίδα μήκους 1.050 μέτρων παράλληλης ροής που θα εξυπηρετεί 26 γραμμές). Η λεωφορειολωρίδα αντίθετης ροής που υπήρχε έως σήμερα καταργείται και οι γραμμές που εξυπηρετούσε μεταφέρονται σε νέα λεωφορειολωρίδα στην οδό Ακαδημίας. Σε όλο το μήκος του νέου πεζοδρομίου, θα δημιουργηθεί ειδική ζώνη κυκλοφορίας δύο κατευθύνσεων για ποδήλατα.

Μεταμορφωμένη Αθήνα: Η Πλατεία Συντάγματος

Επεκτείνονται τα πεζοδρόμια στο οδικό τμήμα που συνδέει την οδό Σταδίου (διασταύρωση με οδό Καραγιώργη Σερβίας) με την οδό Φιλελλήνων (διασταύρωση με οδό Μητροπόλεως) και δημιουργείται νέος επιπλέον χώρος για πεζούς στη δεξιά πλευρά της κατεύθυνσης κυκλοφορίας. Παραμένουν 3 λωρίδες κυκλοφορίας ελεύθερες για όλα τα οχήματα και 1 λωρίδα κυκλοφορίας για αποκλειστική κίνηση των λεωφορείων. Στο τμήμα ανάμεσα στις οδούς Ερμού και Μητροπόλεως, θα δημιουργηθεί εσοχή για στάση λεωφορείων πλάτους μίας λωρίδας κυκλοφορίας.

Advertisement

Μεταμορφωμένη Αθήνα: Δρόμοι, χωρίς αυτοκίνητα

– Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας στο σύνολό της από τη Λεωφόρο Αμαλίας έως τη Λεωφόρο Βασ. Κωνσταντίνου, συνολικού μήκους 700μ.

Advertisement

– Οδός Ηρώδου Αττικού στο σύνολό της από τη Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας έως τη Λεωφόρο Βασιλέως Κωνσταντίνου, συνολικού μήκους 630μ.

– Οδός Αθηνάς στο σύνολό της, από την Πλατεία Ομονοίας έως την Πλατεία Μοναστηρακίου, συνολικού μήκους 800μ.

– Οδός Ερμού στο τμήμα από την Οδό Αιόλου έως την πλατεία Αγίων Ασωμάτων, συνολικού μήκους 540μ.

Advertisement

– Οδός Μητροπόλεως στο σύνολό της από την οδό Φιλελλήνων έως την Οδό Αιόλου συνολικού μήκους 600μ.

– Οδός Αιόλου στο τμήμα από την οδό Μητροπόλεως έως την οδό Ερμού συνολικού μήκους 40μ.

– Οδός Ρήγα Φεραίου (μεταξύ Βιβλιοθήκης και Πανεπιστημίου Αθηνών) στο σύνολό της από την οδό Πανεπιστημίου έως την οδό Ακαδημίας, συνολικού μήκους 110μ.

– Οδός Σίνα στο τμήμα από την οδό Πανεπιστημίου έως την οδό Ακαδημίας, συνολικού μήκους 150μ.. Παραμένει λεωφορειόδρομος, αλλά αλλάζει η κατεύθυνση κυκλοφορίας, έτσι ώστε να εξυπηρετεί τις νέες διαδρομές των λεωφορειακών γραμμών.

Advertisement

Μεταμορφωμένη Αθήνα: Περιοχές, χωρίς αυτοκίνητα

Το Εμπορικό Τρίγωνο της Αθήνας, που περικλείεται από τις οδούς Αθηνάς – Πλατεία Ομονοίας – Σταδίου – Πλατεία Συντάγματος – Μητροπόλεως

Η Πλάκα που περικλείεται από τις οδούς Μητροπόλεως – Ερμού – Αγίων Ασωμάτων – Αποστόλου Παύλου – Διονυσίου Αρεοπαγίτου – Λεωφόρο Βασιλίσσης Αμαλίας – Φιλελλήνων

Μεταμορφωμένη Αθήνα: Ρύθμιση στην κυκλοφορία

Στις περιοχές και τις οδούς που κλείνουν για τα ΙΧ, θα έχουν πρόσβαση μόνον: Τα οχήματα των Δημόσιων Μεταφορών Οχήματα έκτακτης ανάγκης Οχήματα τροφοδοσίας Απορριμματοφόρα Οχήματα εξυπηρέτησης δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας (ΟΚΩ) Οχήματα που κατευθύνονται στους χώρους στάθμευσης Οχήματα εξυπηρέτησης κατοίκων Οχήματα εξυπηρέτησης ξενοδοχείων. Υπό προϋποθέσεις, θα δίνεται και η δυνατότητα εισόδου στην περιοχή σε επιβατικά Ι.Χ. με ειδική άδεια κατόπιν πρόσκλησης.

Κάπου εδώ, η εισήγηση κάνει λόγο για έλεγχο της πρόσβασης με αυτόματο ψηφιακό σύστημα, θυμίζοντας τις βυθιζόμενες μπάρες που είχε τοποθετήσει στην δεκαετία του ΄90 ο τότε δήμαρχος Δημήτρης Αβραμόπουλος.

Μεταμορφωμένη Αθήνα: Η κυκλοφορία των ταξί

Σχετικά με την κυκλοφορία και στάση των ταξί, η είσοδος τόσο στο Εμπορικό Τρίγωνο όσο και στην περιοχή της Πλάκας, θα πραγματοποιείται μετά από κλήση επιβάτη μόνο για αποβίβαση και επιβίβαση. Παράλληλα, θα επιτρέπεται στα ταξί η δεξιά στροφή από Όθωνος προς Βασιλίσσης Αμαλίας σε όλο το μήκος της λεωφορειολωρίδας. Επιπλέον, θα δημιουργηθούν ειδικοί χώροι αναμονής ταξί σε κεντρικά σημεία των εν λόγω περιοχών, αναφέρει η εισήγηση

Μεταμορφωμένη Αθήνα: Λωρίδες λεωφορείων

Με στόχο την ταχύτερη διέλευση λεωφορείων και τρόλεϊ, δημιουργούνται λωρίδες αποκλειστικής κυκλοφορίας στις οδούς Πανεπιστημίου όπου διέρχονται 26 γραμμές του ΟΑΣΑ, Ακαδημίας (17-24 γραμμές), Σύνταγμα-Φιλελλήνων (14-19 γραμμές) και στην Βασ.Σοφίας (6 γραμμές) όπου, μάλιστα, η λωρίδα δημιουργείται στο αριστερό άκρο για να διευκολύνει και την στροφή. Επίσης στις οδούς:

Αθηνάς, από την Πλατεία Ομονοίας έως την Πλατεία Μοναστηρακίου, συνολικού μήκους 800μ. (3/6 γραμμές ανά κατεύθυνση)

Ερμού, από την Πλατεία Μοναστηρακίου έως την Πλατεία Αγίων Ασωμάτων, μήκους 440μ. (6 γραμμές)

Μητροπόλεως και Αιόλου – Ερμού έως Πλατεία Μοναστηρακίου), συνολικού μήκους 740μ. (3 γραμμές)

Στην εισήγηση δεν γίνεται λόγος για το κόστος της προσωρινής αυτής παρέμβασης αλλά επισημαίνει ότι:

Τα μέτρα θα υλοποιηθούν πιλοτικά και θα δοκιμαστούν στην πράξη, κατά τη διάρκεια της εφαρμογής τους. Μέσα από την εμπειρία της πιλοτικής εφαρμογής, θα αξιολογηθεί ρεαλιστικά ο πραγματικός αντίκτυπος στη ζωή και τη λειτουργία της πόλης.

Για την ομαλή υλοποίηση και την αποτελεσματική εφαρμογή των ρυθμίσεων θα συγκροτηθεί διαπαραταξιακή επιτροπή.

Για τη διαφανή αξιολόγηση των ρυθμίσεων, ο Δήμος Αθηναίων προτίθεται να αναρτήσει ηλεκτρονικό σύστημα διαβούλευσης..

Η εφαρμογή των τελικών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και η υλοποίηση των μόνιμων έργων, θα απαιτήσει την σύνταξη Ειδικού Χωρικού Σχεδίου και της συνοδής Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων η οποία και θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και το αποτέλεσμα αυτής θα σηματοδοτήσει την θεσμική έναρξη της εμβληματικής παρέμβασης του «Μεγάλου Αρχαιολογικού Περιπάτου».

Μεταμορφωμένη Αθήνα: Ο μεγάλος περίπατος

Η πεζοδρόμηση μεγάλων οδικών αξόνων που περιβάλλουν χώρους αρχαιολογικού ενδιαφέροντος στην Αθήνα είναι ιδέα που συζητείται πριν ακόμη την δεκαετία του ’80 και υλοποιήθηκε εν μέρει με τον μεγάλο πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου-Αποστόλου Παύλου και άλλες παρεμβάσεις ενόψει Ολυμπιακών Αγώνων 2004.

Μεταμορφωμένη Αθήνα: Οι παρεμβάσεις που θα γίνουν

Ομόνοια: Μέρος του Μεγάλου Περιπάτου είναι και η πλατεία Ομονοίας, η αναβάθμιση της οποίας έχει ήδη ολοκληρωθεί και τις επόμενες ημέρες ανοίγει για όλους.

Πανεπιστημίου – Πατησίων: Στην Πανεπιστημίου προβλέπεται η πεζοδρόμηση των τριών από τις έξι συνολικά λωρίδες κυκλοφορίας που έχει σήμερα και η αισθητική αναβάθμισή της. Η ανανεωμένη οδός Πανεπιστημίου θα διαθέτει έναν νέο ποδηλατόδρομο, 2 λωρίδες κυκλοφορίας για ΙΧ και μια λεωφορειολωρίδα ίδιας κατεύθυνσης με αυτή των ΙΧ. Η ανάπλασή της θα αποδώσει περίπου 7.000m2 στον δημόσιο χώρο. Αναδεικνύεται έτσι η «Τριλογία» (Εθνική Βιβλιοθήκη – Πανεπιστήμιο – Ακαδημία Αθηνών). Η παρέμβαση θα περιλάβει και την Πατησίων (28ης Οκτωβρίου), από την Ομόνοια ως την πλατεία Αιγύπτου για την ενοποίηση του περιπάτου με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Βασιλίσσης Όλγας: Το Ζάππειο ενοποιείται με τον Ναό Ολυμπίου Διός, η Διονυσίου Αρεοπαγίτου συνδέεται με το Παναθηναϊκό Στάδιο και τον λόφο του Αρδηττού, με διατήρηση της γραμμής του Τραμ. Η πεζοδρόμηση της Β. Όλγας θα δημιουργήσει περίπου 10.500m2, νέου Δημόσιου χώρου.

Μεταμορφωμένη Αθήνα: Κι άλλες παρεμβάσεις που θα γίνουν

Ηρώδου Αττικού: Η οδός μετατρέπεται σε οδό ελέυθερη από Ι.Χ. Πρόσβαση στην οδό θα έχουν μόνο τα οχήματα:

– έκτακτης ανάγκης

– τροφοδοσίας

– απορριμματοφόρα

– εξυπηρέτησης δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας

– εξυπηρέτησης κατοίκων

– υπηρεσιακά αυτοκίνητα

– ταξί μετά από κλήση τους

Η ανάπλαση της Ηρώδου Αττικού θα αποδώσει περίπου 5.000m2 στον δημόσιο χώρο.

Αθηνάς – Ερμού: Η οδός Ερμού μέχρι την οδό Άγ. Ασωμάτων και η οδός Αθηνάς θα μετατραπούν σε οδούς ελεύθερες από Ι.Χ., με κυκλοφορία λεωφορείων μόνο σε καθορισμένους άξονες. Πρόσβαση στις οδούς θα έχουν μόνο τα οχήματα:

– έκτακτης ανάγκης

– τροφοδοσίας

– απορριμματοφόρα

– εξυπηρέτησης δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας

– που κατευθύνονται στους χώρους στάθμευσης

– εξυπηρέτησης κατοίκων και ξενοδοχείων

– ταξί μετά από κλήση τους

Σύνταγμα: Στην πλατεία Συντάγματος το σχέδιο περιλαμβάνει τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων της οδού Φιλελλήνων στο ύψος της πλατείας, για τη δημιουργία ενός νέου κοινόχρηστου χώρου στην καρδιά της πόλης. Πιο συγκεκριμένα, η παρέμβαση προβλέπει:

– 3 λωρίδες κυκλοφορίας ελεύθερες για όλα τα οχήματα

– 1 νέα λεωφορειολωρίδα

– 1 λωρίδα στάσεων λεωφορείων

Πλάκα: Η περιοχή της Πλάκας που συνδέει το Μοναστηράκι με τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου και το Θησείο θα γίνει περιοχή ελεύθερη από Ι.Χ.. Πρόσβαση στις οδούς θα έχουν μόνο τα οχήματα:

– έκτακτης ανάγκης

– τροφοδοσίας

– απορριμματοφόρα

– εξυπηρέτηση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας

– όσων κατευθύνονται στους χώρους στάθμευσης

– εξυπηρέτησης κατοίκων και ξενοδοχείων

– ταξί μετά από κλήση τους

Εμπορικό Τρίγωνο: Η περιοχή του Εμπορικού Τριγώνου, θα γίνει περιοχή ελεύθερη από Ι.Χ. Πρόσβαση στις οδούς θα έχουν μόνο τα οχήματα:

– έκτακτης ανάγκης

– τροφοδοσίας

– απορριμματοφόρα

– εξυπηρέτηση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας

– όσων κατευθύνονται στους χώρους στάθμευσης

– εξυπηρέτησης κατοίκων και ξενοδοχείων

– ταξί μετά από κλήση τους

Μητροπόλεως: Η οδός Μητροπόλεως θα μετατραπεί σε οδό ελεύθερη από Ι.Χ. Πρόσβαση στην οδό θα έχουν μόνο τα οχήματα:

– έκτακτης ανάγκης

– τροφοδοσίας

– απορριμματοφόρα

– εξυπηρέτησης δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας

– όσων κατευθύνονται στους χώρους στάθμευσης

– εξυπηρέτησης κατοίκων και ξενοδοχείων

– ταξί μετά από κλήση τους

Πλατεία Θεάτρου – Πλατεία Δικαιοσύνης – Πλατεία Κοραή: Δρομολογούνται σημαντικές τοπικές παρεμβάσεις για την ανάπλαση των τριών αυτών Πλατειών που θα αποτελέσουν καταλύτη στη βελτίωση των γύρω περιοχών.

Κεραμεικός – Ακαδημία Πλάτωνος: Σε δεύτερο χρόνο θα υλοποιηθεί η σύνδεση του Περιπάτου με την Ακαδημία Πλάτωνος.

Μεταμορφωμένη Αθήνα: Ακολουθούν επιπλέον φωτογραφίες από την εισήγηση του Δημάρχου